Här kommer ytterligare en motion. Läs gärna!
Drottningholmsteaterns 250-årsjubileum 2016
Förslag till riksdagsbeslut
Drottningholmsteaterns 250-årsjubileum 2016
Förslag till riksdagsbeslut
Riksdagen tillkännager
för regeringen som sin mening vad som anförs i motionen om behovet av att
uppmärksamma Drottningholmsteaterns 250-årsminne 2016 och att i det sammanhanget
överväga att inbjuda till komposition av ”modern Drottningholmsmusik”.
Operakonsten är både nationell och universell. Sedan
århundraden innehar operamusiken - vilket inkluderar själva musiken, regin,
körer, musiker, andra artister, scener och andra lokaler, samt inte minst
distributionen av föreställningar, numera via digital överföring av ljud och
bild (ännu inte doft, kan komma) - en ställning som egen, en av många,
konstart.
I vårt land har operamusiken
och operaföreställningar en långvarig historia. Det är mycket glädjande att
nationalscenen, Kungl. Operan, skall förnyas och moderniseras.
Föreställningsverksamheten vid Göteborgsoperan, Malmöoperan, Norrlandsoperan, i
Dalhalla, Opera på Skäret och på de många andra orter där opera framförs,
vittnar om den folkliga förankring denna kulturform har i vårt land.
Operahögskolan – i den tidens
form – tillkom 1773 och har verkat sedan dess.
En alldeles speciell
ställning har Drottningholms slottsteater, visserligen inte musikaliskt men
lokalmässigt, gott nog. Drottningholms slottsteater är en del av världsarvet
Drottningholm, ett – måste man tillåtas säga – ovanligt levande världsarv: I
skick som nytt, skulle man kunna säga.
År 2016 fyller Drottningholms
Slottsteater 250 år.
Nästa jubileum blir troligen 2066, det är oklart hur många av den nuvarande riksdagens ledamöter som får uppleva det jubileet.
Nästa jubileum blir troligen 2066, det är oklart hur många av den nuvarande riksdagens ledamöter som får uppleva det jubileet.
Drottningholms Slottsteater
uppfördes 1766 för drottning Lovisa Ulrika.
Det vi i dag benämner Drottningholmsmusiken utgörs av Johan Helmich Romans (1694–1758) välbekanta orkestersvit Bilägers musiquen, komponerat till bröllopet mellan Adolf Fredrik och Lovisa Ulrika på Drottningholm 1744.
Det vi i dag benämner Drottningholmsmusiken utgörs av Johan Helmich Romans (1694–1758) välbekanta orkestersvit Bilägers musiquen, komponerat till bröllopet mellan Adolf Fredrik och Lovisa Ulrika på Drottningholm 1744.
Hur bör detta märkesår
uppmärksammas?
Nämnden för Drottningholms
slottsteater (ordförande 2013 f.d. riksdagsledamoten, statsrådet, landshövdingen
och riksmarskalken Ingemar Eliasson) verkar i samverkan med Drottningholms
slottsteaters vänförening (ordförande direktör Christer Villard) för att på
olika sätt uppmärksamma jubileumsåret. Via vänföreningen kommer betydande extra
ekonomiska insatser att göras medan Nämnden som sådan är hänvisad att nyttja
entré- och visningsintäkter samt det årliga statliga bidrag (för 2014 11.666.000
kr inklusive löneuppräkning för 2014 med 278.000 kr (2013: 35.000 kr) som utgår
för just den årliga verksamheten, glädjande nog förstärkt med 500.000 för 2014
för "utvecklingsarbete".
Några från riksdagen kommande
extra pengar för högtidlighållande av själva jubileet har dock inte
anslagits.
Förslaget i tidigare
betänkanden från det positiva Kulturutskottet, betänkanden som vunnit bland
annat förra riksmötets bifall, att söka anslag från Statens kulturråd, får nog
sägas vara - för den som likt motionären varit en av regeringen utsedd ledamot i
Nämnden under tio år, numera avsatt - välmenande tanke men resultatmässigt
troligen mer framgångsrikt för jubileet 2066 än 2016.
Den glädjande uppräkning av
anslaget med 500.000 kr som ovan nämnts och föreslås godkännas av riksdagen
enligt förslaget från Kulturdepartementet är, liksom ett projektbidrag om
600.000 kr under innevarande år riktat mot marknadsförning mot unga, välkommet
men med - helt i sin ordning - speciell inriktning.
Inför 2016 bör, med
uruppförande på Drottningholm, skrivas modern Drottningholmsmusik, anknytande
till klassiskt musikaliska strömningar i vår tid.
Det är inget som Stiftelsen
för Drottningholms Slottsteater själv kan finansiera inom ramen för nuvarande
statliga anslag.
Den föreslagna uppräkningen
av statsanslaget för 2014 för löner uppgår till exempel till 278.000 kr
(innevarande år 35.000 kr). Däremot måste naturligtvis medel från
Drottningholmsteaterns Vänner och andra mecentater användas som
delfinansiering.
Ett engagemang från riksdagen
eller regeringen skulle med all säkerhet bidra till att göra 250-årsjubileet
till en stor svensk och internationell musikalisk festival.
I stiftelsen för
Drottningholms Slottsteater utser Hans Majestät Konungen ordföranden, regeringen
ett antal ledamöter, därtill finns några självskrivna med anknytning till Kungl.
Operan och Föreningen Drottningholmsteaterns Vänner, en förening som bidrar med
mycket stora summor till olika föreställningars finansiering och utan vars
bistånd musikevenemangen på internationell toppnivå inte skulle vara
möjliga.
Det kan också noteras att
mecenater bosatta i andra länder under en följd av år starkt bidragit till
möjligheten för Drottningholms slottsteater att genomföra viktiga delar i den
årliga operafestival som genomförs, vanligtvis med 12-16 föreställningar per
säsong mot möjliga 48.
Samarbetet med Operahögskolan
under 2000-talet talets två första decennier har varit framgångsrikt och betytt
mycket, inte minst för Operahögskolans elever som med framträdanden i kända
roller på Drottningholm skaffat sig scenvana och meriter som värderas högt vid
andra operascener i världen.
Drottningholms Slottsteater
från 1766, en del av Sveriges första världsarv från 1991, är unik, vilket också
Unescos världsarvsutnämning konstaterat. Teatern är intakt från 1700-talets
mitt, inte minst vad gäller det oeersättliga scenmaskineriet i trä, drivet
liksom 1766 för hand och utan den nya tidens påfund elektricitet. Gångspel,
valsar, trummor, block, rep och motvikter får det stora maskineriet att arbeta.
I salongen finns målade marmoreringar, konsoler i papier maché och pilastrar av
gips. Ett trettiotal bevarade scenbilder finns som var aktuella anpassade till
1700-talets repertoar.
Drottningholms Slottsteaters
glansperiod inleddes 1777 av Gustaf III. Med hjälp av skådespelare som Monvel,
kompositörer som Naumann och Kraus, balettmästaren Gallodier och arkitekten
Desprez skapade han en svensk teater- och operakonst. Här spelades Glucks
senaste operor, fransk opéra comique och pantomimbaletter fram till Gustaf III:s
frånfälle 1792.
Därefter föll teaterbyggnaden i glömska.
Litteraturhistorikern Agne
Beijer fann år 1921 teatern orörd sedan 1700-talets slut. Efter byte av rep i
maskineriet, installation av elektriskt ljus och varsam rengöring öppnades
teatern igen. Under 1920- och 30-talen gavs divertissement och changements à
vue, scenbyten inför öppen ridå, för att visa upp den återigen glansfulla
teatern.
Säsongen 2013 har liksom de
föregående året varit bra, utsålt vid i stort sett alla föreställningar.
Föreställningsverksamhet är
Drottningholms Slottsteaters huvuduppgift. Sedan 1991 har det statliga
engagemanget varit konstant, det vill säga i reala termer fallande. I gengäld
har engagemanget och det ekonomiska tillskottet från stödföreningen
Drottningholmsteaterns Vänner varit växande och lett till produktionernas höga
klass och därtill möjliggjort internationella gästspel.
För teaterledningen har de
ekonomiska problemen tillsammans med organisatoriska förändringar som gått
mycket långsamt varit starkt hämmande. I den tradition av svenska mycket kända
internationella operaartister – från Jenny Lind och Christina Nilsson via Jussi
Björling och Birgit Nilsson till dagens stjärnor Anne Sofie von Otter och Malena
Ernman – finns möjligheter att också i framtiden skapa föreställningar som möter
konstnärligt högsta krav i den unika miljön.
På ett område behövs dock
stöd och samverkan med utomstående – och där riksdagen och/eller regeringen
måste medverka.
Det gäller
kompositionsverksamheten med anknytning till Drottningholm.
År 2016 är tillfället att
skriva ny, modern Drottningholmsmusik, anknytande till de stämningar som finns
på platsen, historien, dagens moderna klassiska musik.
För att fira jubileet bör ny
musik skrivas, att spelas i kanske ytterligare 250 år.
Hur detta skall gå till,
genom tävling, specialinbjudan eller på annat sätt, är klokast att ha inte ha
någon mening om.
Däremot bör riksdagen ge
regeringen till känna vad som i denna motion anförs om vad som bör ske 2016 i
anknytning till Drottningholms Slottsteaters 250-årsjubileum.
Nästa tillfälle blir 2066 –
för övrigt exakt 1 000 år efter slaget vid Hastings.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar