söndag 27 oktober 2013

9 oktober 2013: Vårt dagliga blad - blir det kvar?

Lena Larsson, VD Promedia AB med ett
15-tal ännu dagliga tidningar
Vårt dagliga blad - så hette en av press-utredningarna (SOU 1995:37).
  Nu går vi mot en tid där bladet varken är dagligt eller ens blad - nu skall nyheterna komma elektroniskt.
  I telefonen eller paddan.
  Det är en utveckling som inte går att stoppa.
  Det är kanske inte ens angeläget, det viktiga är att nyheterna och annonserna och allt vad vi bör vet är tillgängligt.
  Men vad styrelsen för Eskilstuna-Kurirens Stiftelse - som jag har den äran att tillhöra sedan nu ganska många år och som har som enda uppgift, fast medlen är andra - att trygga tidningens fortlevnad i liberal anda - denna dag, som blir två, arbetar med är att se hur det nya medielandskapet ser ut.
  Prenumerationerna faller.
  Annonsintäkterna faller.
Urban Hilding, för dagen bandagerad efter en MC-olycka,
företräder Initiative Universal i Sverige, en organisation som
har mycket makt genom sin kunskap om framtidens medievarnor
  Folk läser nyheter mer än någonsin.
  Nyheten är - som jag sagt så många gånger - gratis.
  Men god journalistik kostar.
  Det ser vi gång efter annan. Problemet är att det finns en tendens att tro att också god journalistik, allt det som gör att vi bli klokare och medvetna om vad som händer, som gör att vi får sammanhang i alla nyheterna, är gratis, att de bara kommer, ungefär som stekta sparvar - när sågs sådana senast.
  Till vår hjälp tar vi först denna dag två av branschens viktigaste aktörer, cheferna för tidningar och annonsförmedlingar. De sätter in sina verksamheter - det handlar om Promedias verkställande direktör Lena Larsson, bosatt i Karlstad, och Urban Hilding, verkställande direktör för Universal Initiative i Sverige, en av få verkligt betydelsefulla opinionsförmedlare, att skilja från opinionsbildare, som har hela den internationella medie- och trendverksamheten som grund för medierådgivning och mediebeslut.

Intressant vill jag lova?
  Vårt dagliga blad - finns det kvar om några år? Ja, i olika former.
  Nyheterna? Ja. Massor.
  Den goda journalistiken? Ja - frågan är bara om den klarar kvaliteten när allt färre är beredd att betala.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar