söndag 9 mars 2014

5 mars 2014: Skatteförfarandet i riksdagen

Det blir sent denna kväll - jag skulle hunnit till miljö- och hälsoskyddsnämnden i Danderyd där jag är ny medlem sedan den 3 februari i år. Men tvingades vid 18-tiden ringa till Ulf Uebel (fp), vår gruppledare, att jag inte skulle hinna. Tråkigt - men jag har goda ersättare, jag känner mig trygg.
  Nu vankas det mer skattedebatt, om skatteförfarandet, 2013/14:SkU20.
  Det bör tilläggas att det Mats Pertfort (mp) talar mycket om, reseavdragen, endast marginellt berörs av betänkandet, att det skulle finnas så mycket skattefusk som han gör gällande utgör däremot en skarp kritik mot Skatteverket som ju i varje enskilt fall godkänt avdragen - men Pertoft kanske vet mer än Skatteverket?
  Här emellertid mitt inlägg:
  Gunnar Andrén (fp):
"Herr talman!
   Det kan inte vara lätt att vara i opposition i en sådan här fråga.
  Här har vi noterat att det berömda skattefelet minskar och minskar.
  Hur skall man kunna opponera på detta?

Jag tror att vår ledstjärna har varit herr Hans Olsson i det här sammanhanget.
   Han tycker nämligen att man ska utreda ordentligt innan man vidtar de åtgärder som herr Anders Karlsson vill att man ska införa utan att veta konsekvenserna av.
  Det är den stora skillnaden mellan Allianspartiernas politik och socialdemokraternas.

Av betänkandet 2013/14:SkU20 framgår att sedan 2006 har det vidtagits en lång rad åtgärder som har gjort att skattemoralen har kommit att höjas, vilket är det viktigaste resultatet av att Skatteverket har fått många olika möjligheter inom olika branscher.
  Och, som ett berömt tv-program hette: Det kommer mera.
  Det kommer mera inom åkerinäringen, taxinäringen, byggbranschen och en lång rad andra.
  Till och med frisörerna, som tidigare ofta friserade sina bokslut, måste nu genom personalliggarna se till att hålla sig inom lagens råmärke.
  Jag tror att det är väldigt bra för skattemoralen att man vet att det ska löna sig dåligt - och helst inte alls -  att vara skattefuskare.

När Ingemar Hansson, en i raden av våra förnämliga chefer för Skatteverket – Gösta Ekman, Anitra Steen, Lennart Nilsson och Mats Sjöstrand – häromdagen var i skatteutskottet framgick det tydligt att det viktigaste är just att det är fler som anser att det är fult att skattefuska i Sverige.
  Det här är den moraliska dimensionen av allt det vi har gjort.
  Jag säger inte att Socialdemokraterna och andra partier inte vill detta också, men det finns en skillnad, nämligen att vi har vidtagit de här åtgärderna ganska systematiskt. Jag begär inte att ni ska tycka att det man har gjort är bra – det har jag förstått att Anders Karlsson inte tycker – men jag tycker att det har varit bra av just den speciella anledningen att det lönar sig sämre att skattefuska i dag än vad det har gjort tidigare.
  Det ska vi alla vara väldigt glada över.

Vid denna tidpunkt på dygnet tänker jag inte gå igenom samtliga de olika 14 reservationerna, utan jag ska nöja mig med att ta upp en sak som egentligen inte mer än indirekt berörs av betänkandet men som Mats Pertoft tog upp, nämligen frågan om reseavdragen.
   Mats Pertoft visste att berätta inget av de fyra regeringspartierna bryr sig om denna fråga.
  Jag kan inte svara för hur det är med Moderaterna, Centerpartiet och Kristdemokraterna, men jag tror mig veta att de är väldigt engagerade.
Herr talman!
Jag ska med glädje överlämna till Mats Pertoft den utredning som jag själv fick göra, som är daterad den 24 november 2013 och som gjordes i anledning av att Folkpartiets landsmöte uttalade bekymmer över fördelningen av reseavdragen i det här landet.
   Då fick jag som ledamot i skatteutskottet göra en ordentlig statistisk utredning av detta.
  Det finns inga konkreta förslag här, och det beror på att jag i motsats till Mats Pertoft har hållit mig till den offentliga statistiken och vet därför inte exakt hur mycket det skattefuskas i det här landet på detta område.
  Jag har dock gjort en ordentlig kartläggning från 1993 och framåt av hur mycket skatteavdragen har ökat.
  Jag lade märke till särskilt två saker. För det första är det i de tre storstadslänen Stockholms län, Skåne län och Västra Götalands län som de flesta avdrag görs. För det andra, och det är det som jag tror Mats Pertoft riktar sig särskilt mot, har vi sedan 2006 inte höjt bilavdraget med mer än 50 öre/mil medan man under de 16 budgetar som Mats Pertoft stödde höjde reseavdraget ständigt och jämt.
  Då lönade det sig såklart bättre att åka bil och göra reseavdrag.
  Det ska bli ett nöje att överlämna denna avdragsutredning som går tillbaka ända till 1993. Det är inga hemligheter, men det är en sammanställning ur skattestatistiska årsböcker. "

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar