fredag 28 juni 2013

26 juni 2013: Interpellationsdebatt om tåg till Gnesta

Efter flera andra debatter - där trafikutskottets ordfröande Anders Ygeman (s) än en gång visar att det socialddemokratiska talet om att satsa på Norrbotniabanan är ett rent luftslott (eftersom man vill satsa de verkliga pengarna på högjastighetståg i södra Sverige) - handlar det om Trafikverkets förslag att från 2014 dra in tågtrafiken för SL och SJ till Gnesta.
  Det blir en både informatiov och inflammerad debatt.
  Jag tillhör dem som skritiv på Södermanlands Nyheeters (c) upprop mot nedläggningen - och står för det.
  I mitt inlägg - som kommer efter inlägg från Catharina Elmsäter Swärdh (m), Hans Ekström (s), Mats Pertoft (mp), Ingela Nylund Watz (s), Lars Ohly (v) och Anders Ygeman (s) - pekar jag på den intressekonflikt som är grunden, övriga koncentrerar sig helt på regeringens (hittills obefintliga) inblandning.
Herr talman!
På den gamla goda tiden när SJ hade monopol fanns det inga problem i tågtrafiken.
   Numera är det trångt på spåren. Det är ett problem.
  Det är trångt på tågen. Det är ett problem.
  Det har aldrig varit så många som vill åka tåg som nu.
  Det är en effekt av att det finns ett större utbud av sådana som vill transportera folk på tåg.
  Det är jättebra, bland annat ur miljösynpunkt.
    
Ibland blir det konflikter.
  Spåren är för få.
  I det här fallet som vi nu diskuterar finns i grunden just en sådan avvägningskonflikt, och den har inte med avregleringen att göra.
  Den ena sidan handlar om att släppa in nya operatörer på en vinstgivande linje, Stockholm–Göteborg. Det är väl glädjande att så många vill åka mellan Stockholm och Göteborg; det är jättebra. Förr hade man bara att välja på SJ. Det fanns ingen valfrihet över huvud taget. SJ hade monopol.
   Den andra sidan handlar om ifall detta ska gå ut över en annan tågoperatör, nämligen SL som bedriver verksamhet sedan början av 1970-talet.
  Peder Wachtmeister (m) har sagt till mig att det var Hjalmar Mehr (s) som en gång i tiden såg till att tåget skulle gå ända till Gnesta.
 
Man kan fråga sig om det verkligen är Trafikverket som ensamt ska få göra avvägningen mellan att släppa in operatörer och ta bort en etablerad operatör, nämligen SL.
  Då kommer vi inte ifrån att i denna avvägning finns ett övergripande ansvar någon annanstans, och jag vill lägga det något högre än hos Trafikverket.
  Jag noterar att SL har haft överläggningar, men trafiknämnden i Stockholms läns landsting vet ingenting.
  Frågan har inte heller varit uppe hos landstignsrådet Birgitta Rydberg (fp) och övriga i landstingets ledning.
 
För Gnesta kommun och samhälle får det stora konsekvenser om det blir av med fyra tåg, som det handlar om, och om regionaltågen kanske inte ska stanna där.
  Jag ser Gnesta som en viktig del av Storstockholmsregionen.
  Nu planerar Peab och Gnestahem för ytterligare 300 nya bostäder i området.
  Om det beslut som Trafikverket med sin nya trafikplan förebådar går igenom skulle det innebära radikalt förändrade förutsättningar för de byggprojekten.
 
Dett måste vägas in att Gnesta varit ett järnvägssamhälle i snart 150 år och är uppbyggt kring järnvägen och pendlingen till framför allt Stockholm.
  Jag menar att detta är en fråga som inte Trafikverket med dess nya plan att ta in nya tågoperatörer kan få avgöra på egen hand.
  Det är också en fråga om hur en kommun som Gnesta ska fungera i framtiden i den arbetsregion som Storstockholm vid det här laget är.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar