fredag 28 juni 2013

26 juni 2013; ... och repliker till Ygeman och Ohly

Debatten (26 juni om tågtrafiken till Gresta) fortsatte.
  Dett är mitt andra inlägg:
Herr talman!
Ibland blir man imponerad av en del debattörer.
  Anders Ygeman (s) debatterade höghastighetståg alldeles nyligen, och de kräver också spår.
  Det var ett bra exempel på gott glömme på kort tid.
  När man lyssnar till Lars Ohly(v)  och hör vad han säger om den ökade tågtrafik som vi nu har märker man att han lätt skulle kvalificera sig som en kandidat till ordförandeskapet i Tågnostalgins vänförening. Det är inget snack om den saken.
    
Jag vill dock säga något om den konflikt som nu finns om spårkapaciteten.
  Jag uppskattar verkligen att statsrådet försvarar trafiken mellan Stockholm och Göteborg, för den är också viktig.
  Men det finns en konflikt när det gäller spårkapaciteten som går ut över pendeln till Gnesta just nu.
  För min del ser jag det som att det finns en prioriterad sak i detta läge, nämligen att Trafikverket inte ensamt och utifrån sina utgångspunkter kan få bestämma om tågtrafiken till Gnesta ska upphöra eller inte eftersom den är så etablerad för detta område.
 
Sedan är jag glad för att vi utökar tågtrafiken till Göteborg, för det är en väldigt viktig sak.
   Jag vill avsluta med att säga att detta är någonting som vi alla borde slå vakt om.
  Vi behöver ännu mycket mer tågtrafik till och från Göteborg, för det är verkligen roligt att kunna åka till Göteborg även ifrån Stockholm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar