torsdag 6 juni 2013

5 juni 2013: Promenad i stan



Utsikt över Strömmen från Slussen ...
 Vilken vacker stad!
  Titta på bilderna!
  Dagen före Sveriges natinaldag.
  Efter onsdagens voteringar i riksdagen, som sköts briljant av Ulf Holm (mp) - och som klubbar en gång direkt utan att någon hinner begära rösträkning, sådant uppskattas! -  tar jag en ganska lång promenad - allt är ju relativt - i staden, till min skräddare.
  Hon är en av alla dessa invandrade svenskar som gör så stor nytta i vårt land.
  Skräddare låter fint - det är en företagare med mycket goda kunskaper om kläder, jag kan knappt sy i en knapp trots att jag hade hemkunskap i Borås läroverk, jag tror det var 1961 - och det enda bestående från den undervisningen är väl kunskapsluckorna.
  Min skräddare, om jag får säga som så, var från början en äldre man som bodde i Södeertälje, jag tror med irakiskt ursprung. Han hade firman på Kungstensgatan redan när jag var på NU 1989-2001. Senare är det en kvinna med libanesiskt ursprung som tagit över.
  Tack för att ni finns!
... och en av de stora vita båtarna vid mot Södermalm
  Tyvärr är det stängt när jag kommer fram denna onsdag, slikt får man finna sig i.
  Kanske firas Danmarks nationaldag ( i dag) extra, eller så förbereder man sig inför morgondagen eller lördagens kungliga bröllop, något som jag själv måste medge att jag är tämligen likgiltig inför, så kungligt det är.
  Jag ser dock genom fönstret att det arbetas i skräddarfirman trots att det är stängt. Det är mycket som skall göras, det är klart.
  Så jag vandrar vidare, Luntmakargatan, Rådmansgatan, tittar i fönster, tar en buss till Räntmästartrappan vid Skeppskajen - och tittar ut över Stockholms ström.
  Vilken varcker stad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar