onsdag 5 juni 2013

4 juni 2013: Förskingring inom vänsterpartiet

I går - och det står om detta i Sundsvalls Tidning i dag (4 juni) - har en större förskingring avslöjats inom vänsterpartiet i Sundsvall och vänsterpartiet i Västernorrland. Förskringringen, som kan ha pågått i flera år, har polisanmälts.
  Det står klart att det är kassören i Sundsvall och partidistriktet som är misstänkt. Han bestrider inte de uppgifter som nu läggs honom till last.
  Inget parti, ingen organisation, kan någonsin helt gardera sig mot denna form av stöld och bedrägeri. I det aktuella fallet handlar det tydligen - enligt tidningsuppgifterna - om spelmissbruk.
  Den aktuelle kassören har haft en lång rad förtroendeuppdrag, i riksdagen, i landstinget och i kommunfullmäktige. Jag är bekant med honom sedan min tid som politisk redaktör på Sundsvalls Tidning. Och jag känner hans f.d. fru mycket väl, en tidigare kollega och som jag för inte så länge sedan gjorde en längre resa i riksdagssammanhang med.
  Det är mycket beklagligt det som hänt - jag önskar inte att vänsterpartiet skall ha några politiska framgångar, för dess politik är mycket skadlig för Sverige och svenskarna. Men det skall ske på annat sätt än att dess tillgångar förskingras av en enskild person - någon måtta måste det finnas på egoismen också inom vänsterpartiet.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar