söndag 9 juni 2013

8 juni 2013: Bröllop för en prinsessa


Prinsessan vinkar till mig! Kul, eller hur?
Även för en inbiten principiell republikan som jag - man skall inte kunna ärva ämbeten - är det, det måste jag medge, något speciellt med kunga- och prinsessbröllop.
  Jag minns ju ännu 1976 då kungen gifte sig med fröken Sommerlath - jag kände väl den numera framlidne lakejen på vagnen som drogs genom Stockholm.
  (Han tillhörde inte oväntat Säpo och var beredd på allt. W. - som han hette - tillhörde den tidens personskydd och var, dock inte synligt, rustad med vad som kunde behövas för att oskadliggöra ev. personer som försökte ge sig på kungen eller den nya drottningen.)
  Så blev det 2010 och nytt prinsessbröllop. Också det minns jag av den anledningen att det var så mycket folk att jag aldrig fick syn på bröllopsparet. Så var det sagt.
  Men  i dag såg jag alldeles utmärkt prinsessan Madeleine och hennes nye make, på Norrbro utanför riksdagshuset. Som framgår av bilden, vinkade hon till mig. Kul!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar