fredag 28 juni 2013

25 juni 2013: 50 milj resor till Arlanda

I dag sker den 50 miljonen resan till Arlanda med Arlanda Express - detta, enligt kritikerna, misslyckade projekt.
  Tja, om inte denna via avgifter finansierade järnväg funnits- med över 20 km nybyggd järnväg - hade förmodligen ungefär 50 miljoner resor företagits med bil, hur många som vanlt häst och vagn, cykla eller gå vet jag inte men kanske är antalet inte så stort.
  Likväl finns fortfarande 22.000 bilparkeringsplatser runt Arlanda - det finns alltså utrymme för fler klimatsmarta tågresor - och nu kan mna ju åka tåg på fler sätt än Arlandapendeln, med SL och SJ. Bra!
  Tyvärr kan jag på riksdagsdebatter i dag inte delta på mötet på Arlanda där Arlanda Express VD Per Torstensson haft vänligheten att inbjuda mig. Tråkigt - men jag kommer på mottagningen när det blir 100 miljoner resor.
  Frågan är: Kan jag boka datum redan nu? Det tog tretton år och sju månader att komma upp till 50 miljoner resenärer. Jag tror att det kan komma att gå på mindre än hava tiden, låt säga sex år-sju. 100 miljoner resnärer 2020 ungefär?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar