söndag 4 maj 2014

10 april 2014: Resan till Södertälje

Denna kväll avslutas med debatt om välfärden i SSR Akademikerförbundets regi i Södertälje, lokalen är Södertälje stadshus sessisionsal.
  Debattörer är jag, Lars Ohly (v), Ingela Nylund Watz (s), Roger Tiefensee (c) och Fredrik Schulte (m).
  Lokalen är ganska välbesatt, de som kommit är intresserade.
  Lars Ohly gör ett behjärtansvärt försök att dra gränsen mellan mig och Fredrik Schulte i synen på välfärd - och att det finns skillnader råder ju intet tvivel om: jag är absolut för att försäkringssystemen - dessa enorma liberala uppfinningar som kräver solidarisk finansiering av saker som man inte vet vem de drabbar, olycksfall, sjukdom, arbetslöshet, och där den försäkrade skall veta att man kan lita på försäkringen står förvisso mot inte minst budgetöverväganden hos staten, där skiljer sig inte socialdemokrater från moderater, kanske inte heller vänsterpartister från liberaler, fast på annat sätt: Man måste kunna lita försäkringar.
  Men i övrigt är det gott om löften från Ohly men ännu mer från Ingela Nylund Watz som, om hon tror på vad hon säger - jag vet inte - kommer att få uppleva lyckorikets återkomst och allt åt alla bara socialdemokraterna åter vinner makten i Sveriges riksdag. Jag riktigt känner att Lars Ohly blir trött bara han hör på alla fagra röda löften - han är själv en f.d. kommunistisk agitator som uppenbart bär på åtskilligt liberalt tankegods när man skrapar lite på ytan: jag undrar hur mycket han litar på socialdemokraterna - och deras goda vilja?
  SSR har en trevlig present: Godis. Inslaget i en pappersverktygslåda
 En god och kul idé!
 (Kanske gillas den särskilt av tandläkare eftersom tandtroll kan finnas i verktygslådan?)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar