söndag 9 mars 2014

6 mars 2014. Att resa med SL - trängselskatternas fel

Jag kommer för sent till gruppsammanträdet i skatteutskottet.
  Det beror naturligtvis att jag börjat resan för sent.
  Och/eller att jag saknat möjlighet att förstå konsekvenserna av dels sent inkommande bussar, dels följderna av trängselskatter på tunnelbanan.
  Förstår ni inte?
  Jo, först är den lokalbuss jag skall åka med 7-10 minuter senare än tidtabellen angivit. Det gör att jag kommer för sent till tunnelbanan och där missar - har måste jag gissa - två-tre tåg som jag skulle ha kunnat åka med - om jag inte hade, som jag nu lyckades med, hinna med Roslagsbanan. Jag är alltså nu bara c:a tio minuter för senad.
  Roslagsbanan går jättebra, den är i tid - fast föreningen kvarstår.
  Men så är det dags att komma på tunnelbanetåget.
  På perrongen är det så mycket folk att alla omöjligen kan få plats.
  Tunnelbanetågföraren löser problemet: - Det kommer strax ett tåg till, de som inte får plats kan ta det.
  Här skulle behövas ett par japanska tunnelbanevagnpackare.
  Men detta är effekten av att så många nu i trängselskattetider gått över till tunnelbanan och kollektivtrafik - utan att denna vid t.ex. Tekniska högskolan dimensionerats efter antalet resande.
  Det är trängselskatternas införandes fel att jag kommer för sent, kort sagt.
  Problemet är att andra också drabbas.
  Och tar bilen nästa gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar