onsdag 11 augusti 2010

10 aug: Till Piteå och Noliamässan

På Noliamässan 10 aug: Peter Eriksson, Mona Sahlin och Lars Ohly frågas ut av Ronny Eriksson, storskämtaren som inte döljer sina personliga åsikter.

Flyg 08.35 till Kallax och därefter hyrd bil till Piteå, Noliamässan och fp-montern, U22 tror jag den heter.
Redan på flyget märks att något särskilt är på gång, jo, först kommer Mona Sahlin ombord med sina pressekreterare Anna Hellsén samt två större herrar som nog skulle kunna få jobb hos Säpos personskyddsavdelning. De har redan med sig genomskinliga öronsnäckor.
Strax efter kommer Lars Ohly och hälsar glatt. Tänk att en så trevlig person skall ha sådana bisarra åsikter!
Och TT:s Lillemor Idling är förstås med och fler journalister till - det är något på gång.

Jodå, mig ovetande - måste jag medge - skall de tre - Peter Eriksson bor ju nästgårds till Piteå, bara cirka 15 mil till Kalix är det, ett stenkast med Norrlandsmått mätt - presentera program och utfrågas på Nolia, av skämtaren Ronny Eriksson.
(Han är värd ett eget kapitel, jag skriver snart om det.)
Först får de tre tala själva, sedan blir det utfrågning.
Jag måste säga att Peter Eriksson är den klart lysande svararen, han accepterar nämligen inte frågeställarens utgångspunkter, att allt vad regeringen gjort är fel, att alla privata skolor är skräp.
Han har faktiskt en helt obetalbar formulering, stark känd måste den vara:
- Jag har minsann varit kommunalråd och vet att kvaliteten i en del kommunala skolor inte är bra. Därför är det bara med nya idéer och alternativ. Det skadar inte.
Man anar att Peter Eriksson tycker att bland det dummaste han hört är Lars Ohlys argumentation om att friskolor i stort inte bör få finnas efters de av vinstskäl sätter skolans kunskapsförmedling efter profiten - som om att man inte kan trolla bort vinster via fastighetsbolag och andra kommunala konstigheter eller har den grundläggande insikten att det företag, det må vara apotek, Volvo eller den lokale cykelhandlaren, som inte får nöjda kunder kommer att tvingas lägga ner.
Jag undrar om inte Lars Ohly någon gång hört talas om de stora gymnasierna Åsögymnasiet på Södermalm i Stockholm eller på sin tid ännu mer kända S:t Jakobi i Vällingby. Numera hör man inte talas om dem. Varför?
Jo, det finns ett enda skäl till varför de inte finns längre, är nedlagda: Eleverna valde bort dem, av olika anledningar.
I Lars Ohlys värd är valfrihet något suspekt, det berättar han i olika sammanhang gång efter annan.
Peter Eriksson skäms inte att berätta att en dotter till honom gått i en skola i Umeå som är privat, en medielinje, och där fått utomordentlig kvalificerad undervisning.
Och vet vi ju alla, eller borde veta det, att Lars Ohlys dotter - och det gör Ohly rätt i som försvarar hennes rätt att inte bli offentlig person eller blanda in politik i hennes val - valt en privat skola, av någon anledning som få känner till och inte har med att göra.
Men valfrihet är något som gäller alla oavsett vad föräldrar tycker, det vet jag som 17 år gammal gjorde på samma sätt, valde en annan linje än mina föräldrar förväntat sig på gymnasiet. Då handlade det om Katedralskolan i Lund där jag till föräldrarnas förvåning valde helmatematisk gren i stället för något annat som de bespetsat sig på. Även 17-åringar har fria val, nu som då.
En obetal replik från Ohly måste jag också lägga till:
- Jag är lite bekymrad över det här med arbetslinjen.
Förmodligen menade han gott, med det lät väldigt ideologiskt renlärigt.
Ty marxismens problem är och förblir att fördelningen blir det väsentliga, till var och en efter hans eller hennes behov.
Men produktivkrafterna, de som i kapitalismens form kommer att störta alla i fördärvet, glömmer man alltid bort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar