måndag 23 augusti 2010

22 aug: Fotbollskväll

Jag funderar: Varför skrivs det så otroligt mycket om den fotboll som så få går för att titta på?
I dag är det i Stockholm - på Råsunda, en s.k. högriskmatch, Djurgårdens IF- IFK Göteborg, den slutar 2-0 inför knappt 10.000 åskådare, Råsunda ser ut som en halv öken, stora läktare är helt obesatta.
Man kan fundera - beror det på att matcherna (och spelarna) är dåliga?
Borde vi ha annan säsong - kanske vintersäsong med spel inomhus i hallar som inte finns? Över huvudtaget är anläggningarna ju inget att hurra för, när TV kom gjorde filmindustrin som så att man byggde nya anläggningar för filmvisning, det räddade branschen.
Jag tror - och har vid något tillfälle diskuterat med Djurgårdens (tidigare Esselte-chefen) f.d. ordförande Bo Lundqvist om behovet av nya arenor - att arenafrågorna är mycket viktiga, dels för spelarnas motivation att förlänga säsongen, dels för att dra publik, göra det till ett nöje att gå på fotboll.
I övrigt noterar jag att Åtivdabergs FF bortabesegrade Kalmar FF (1-2) samt att Syrianska slog Giffarna med 2-0; jag tror ju att det är viktigt att Sundsvall har ett lag i allsvenskan för att serien inte skall bli en uppgörelse mellan skåningar, göteborgare och stockholmare utan att även Norrlandslaget finns med och då är det mer naturligt att Giffarna håller till i elitserien än Gefle eller rent av IFK Luleå.
Rydboholms SK?
Förlusten borta mot Öxabäck med 2-1 kändes tung, nu blir det inte heller i år uppflyttning från division V, det står klart. Det är tråkigt - ända sedan jag var aktiv i RSK har jag ansett att laget bort spela i Allsvenskan men vi kom aldrig högre än nästan upp till division tre, oturen har nu grinat oss i ansiket i snart 80 år.
Men vi ger oss inte!
Gå med i RSK!
Årsavgiften är 200 kr och plusgirot Rydboholms SK pg 32 29 73-9.
Ordföranden Jan-Åke Brorsson blir jätteglad för varje ny medlem.
Men i riksdagen är det bara två som är medlemmar i klubben: Hans Olsson (s) och jag.
Det borde vara många fler.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar