tisdag 3 augusti 2010

2 aug: Från Grimsta till Tennstopet

Jag ser den allsvenska fotbollsmatchen BP-Helsingborgs IF (1-3) på Grimsta.
Grimsta är en mycket bra hemmaplan: Det är lätt att ta sig dit, man åker tunnelbanan, gröna linjen, till Johannelund, går 800 meter därifrån till arenan. Det är aldrig fullt, gott om plats, nästan lika många funktionärer (publikvärdar, heter det numera) som åskådare.

Jag och mina vänner, Peter Luthersson, chef för Atlantis förlag, ledamot i Uppsala universitets styrelse men framför allt från Jönköping och Lund, och Erik Lidén, dito från Lund och underskattad nyhetsjägare på SvD under många år, missar alla 1-0-målet. Det görs av BP innan vi hunnit fram.
Sedan tar HIF ett bra grepp om spelet på den vattenbemängda banan, konstgräs - snart blir det exklusivt med riktigt gräs! - men inget mål i första halvlek. Jag tycker det är som upplagt för att BP inte skall klara andra halvlek, individuellt är spelarna ett nummer mindre än skåningarna.
Och i andra händer det: Tre mål på tre-fyra minuter. - Skjut ropar jag, och Rasmus Jönsson gör som jag säger. 1-1, en tåfjutt, helt ok. 1-2 är ett inlägg som skarvas in, BP-målvakten gör en allvarlig felbedömning. och sedan blir det skott från straffområdeslinjen som punkter tillställning, 3-1. Resten är en transportsträcka, BP får en inhoppare utvisad, han bör tas i upptukt för dumt uppträdande.
Om BP är ett mellanlag i allsvenskan är botten botten. HIF kan nog hålla hela vägen, slår inte bort bollen i onödan.
Till sist: Man måste jobba hårdare än flera av BP:s bra spelare, Guterstam, Pinones och Babis Stefanidis gör. De senare är ju goda tekniker men om man inte ens har svettig tröja i halvlek - varför då inte lika gärna gå på krogen?
Det gör vi i alla fall till slut: Tennstopet, den klassiska journalistkrogen i Klara som numera återfinns på Odengatan, i hörnet av Vasaparken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar