tisdag 3 augusti 2010

2 aug 2010: Klar med redigering

Jag skall avslöja en sak: Jag har blivit en hejare på redigering i InDesign. Ja, det låter otroligt och är det också.
Men jag är som små barn: Kannn själlllv!
När jag var på NU (1989-2001) beslutade jag mig för att en sak skulle jag inte lära mig (men allt annat, inklusive det omänskliga uppdraget att redovisa till Tidningsstatistik AB): Att redigera.
Inte bara för att det är en konst utan också därför att det tar tid - och dessutom tenderar redigering att ta koncentrationen - fokus heter det numera - från viktigare saker.
Redigering tenderar att äta tid - man blir aldrig klar.
Jag höll löftet - och har ändå fuskat litet. Men denna sommar gav jag mig den på att försöka redigera det valmaterial som lokalavdelningen i huvudsak producerar.
Nu i dag lämnade jag - för finredigering, det skall sägas - mitt första alster, en väljarborschyr som skall gå ut i cirka 14 000 exemplar, åtta sidor A5, ifrån mig.
Det kan låta enkelt för proffs - men ack vad jag kämpat med min nyinköpta bok i InDesign.
Du som vet hur swatches översätts till svenska med en gång, behöver dock inte min hjälp.
- - -
Skall sanningen fram är jag jämfört med folkpartiets proffsredigerare en amatör!
Som gör så gott jag kan ...

Nu går livet vidare - med nästa redigeringsprojekt, jag säger inte vad det är men det skall inte läsas av många, ok då: vårt kommunala handlingsprogram 2010-2014.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar