onsdag 14 november 2012

14 nov: Min mors bror blir 88


Inger och Gunnar Hillerdal i riksdagen 8 oktober 2012
I dag fyller min mors yngste bror, Gunnar Hillerdal, i Växjö, 88 år.
  Låt mig, även på mina syskon Åkes och Ullas vägnar, få gratulera så här på håll.
  Gunnar Hillerdal, född i Halmstad 1924, är teolog, docent, var på 1950-talet kvinnoprästmoståndarnas främste motståndare tillsammans med biskopen Aulin i Lund. Han var studentkårens ordförande i Lund i slutet av 1940-talet och blev sedermera (1961-63) ordförande i dåvarande Högerns ungdomsförbund, lite överraskande eftersom fadern, överläkaren vid Spenshults santorium 1917-50 Oskar Hillerdal, varit folkpartiet trogen i alla år, ombedd redan 1932 av dåvarande statsministern C G Ekman att bli riksdagsledmaot och senare bland annat förbundsordförande (fp) i Halland 1934-48.
  Jag vill karakterisera Gunnar som en mycket liberal moderat - som fick rader av förtroendeuppdrag i Värnamo och Växjö, orter där han också var rektor i många år, allra längst på Katedralskolan i Växjö.
  Grattis!
  När Gunnar och hans Inger nyligen besökte riksdagen tog jag bilden ovan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar