måndag 14 juli 2014

3 juni 2014: Ovanligt - partiledaren frånvarande

Varje tisdag kl 16.00 har partigrupperna möte - om riksdagen har vecka med beslutsärenden. Så är det denna vecka, i högsta grad.
  Det diskuteras ju ofta hur mycket ledamöter är frånvarande.
  Jag kan vända på saken: Jag har varit närvarande vid alla voteringar detta riksdagsår, utom en då jag blev "utkvittad". Det går så till att kvittningsföreträdarna - i folkpartiets fall Emma Löfdahl från Eksjö och Christer Winbäck från Skövde (och om båda är borta brukar jag få fungera) - stundom tvingas "tvångsutkvitta" någon ledamot för att det är fler borta i ett annat parti än som föranmälts.
  Då kommer man som jag en gång först till voteringen och möts av den annars så timide Christer Winbäck i rulltrappan:
  - Du är tvångsutkvittad.
  Vad göra? Man noteras som frånvarande, och det blev min lott en gång, fast man var där.
  Men partiledaren röstar förstås inte om vederbörande också är statsråd. Däremot kommer Jan Björklund, liksom Lars Leijonborg gjorde, mycket, mycket frekvent till riksdagsgruppens möten. I dag är han inte med, orsak okänd, kanske på resa. jag är imponerad över hur ofta fp-statsråden är med på riksdagsgruppens möten.
  Plus för samtliga.
  Att partiledaren inte är närvarande är så ovanligt att alla lägger märke till saken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar