tisdag 15 juli 2014

6 juni 2014: I Cedergrenska parken

Danderyds blåsorkester har varit med i 30-talet år, 2014 var det
världspremiär för triangel på cykel, ungefär - sade jag - som George
Gershwin (1898-1937) har med Fyra franska taxitutor i originalet
 till världssuccén An American in Paris (1928)
Sedan över trettio år firar jag och familjen vår nationaldag -den 6 juni - i Cedergrenska parken i Stocksund.
   Det är ett trevligt arrangemang.
   Kommunen, som annars skall allt beställa, är inte inblandad - kanske skulle kommunen kunna förse "scenen" i Cedergrenska parken, en gräsmatta som bör klippas oftare och i alla fall före den 6 juni, med elektricitetsuttag och tillgång till vatten till något kommande år?
  Men det blir nog för svårt, tror jag.
  Arrangörer i parken är som vanligt den lokala hembygdsföreningen Sällskapet Amorina, tillsammans med Stocksunds Villaägareförening, en förening som nu är ganska slumrande men som hade stor anslutning och betydelse kring 1998-2006 men med genom reformen 2007 av fastighetsskatten, som gjorde att vanligt folk hade råd att bo kvar i sina bostäder, förlorat i attraktionskraft - jo, så är det.
  Sedan kampen mot den orimliga fastighetsskatten, i kombination med förmögenhetsskatten - också den borta - vunnits, har livet blivit lättare för många människor.
   Man behöver inte oroa sig för att inte kunna bo kvar.
Utsikt från vår altan 6 juni 2014
    Jag har ju tidigare varit ordförande i Sällskapet Amorina (2006-2009), nuvarande viceordföranden - hon har varit vice ordförande sedan min tid, Karin Löfdahl inleder i efterträdaren Kjell Gunnarsons frånvaro - och jag får därför den äran att tacka blåsorkestern Danderyds Blåsorkester och att utbringa levet för vårt land.
 Här lite bilder från 2014 års nationaldag i Stocksund


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar