söndag 9 september 2012

9 sep: Kulturarvens dag


Dags för ombordstigning
I dag har jag bland annat befunnit mig på böjan den blå. Det var de svenska kulturarvens dag (coh dessbättre såg jag inte röken av någon sverigedemokrat) och temat för 2012 var det som befinner sig under ytan. Det gjorde en båttur i Marina läroverkets regi extra lämplig och jag lärde mig att i bräckt vatten, som Östersjöns, finns mycket färre arter - kanske bara ett 50-tal - mot Nordsjöns tio gånger fler; det har jagg gröa med att fiskar gillar vatten som innehåller lite salt, antingen vill man ha saltvatten eller sötvatten. Så därför utöver allt som vi människor dumpat i haven genom tiderna är Ötersjön fattigare än andra vatten.
  Men dagen var långt ifrån fattig. 154 personer fanns med på Symfoni som tog en lång åktur, arrangörer var Sällskapet Amorina i Stocksund, Sällskapet Forntid och Framtid i Djursholm, Enebybergs Gårds Förening, och Danderyds Hembygsförening, i samverkan men med Karin Löfdahl, Karin Josephson, Birgit Wohlin-Erngren och Monica Henricsson som organiserande krafter, stor succe.

Ordföranden Kjell Gunnarson 
och till vänster Marie Hafström,
f.d. chef för Kustbevakningen ..
  Efter Amoria-ordföranden Kjell Gunnarsons hälsningsanförande fick jag själv tillfälle att berätta om broarna över och numera under Stocksund samt Cedergrenska tornet. Jag gjorde det snabbt, använde bara 30 minuter av de tilldelade 15 som jag - utan min vetskap - fått till förfogande. Applåden efteråt kanske var tecknet på att man tyckte att det var dags att sluta?
Ombord
  Sedan följde Inger Ström Billing från Forntid och Framtid, Lars Burén från Marina Läroverket tillsammans med rektorn Kerstin Månsson, vi fick höra Jan-Olof Carlsson - professor utöver ordförandeskapet i Enebygersföreningen, berätta om elprojektet Stockholms ström - mycket intressant! -, vidare kom Lidingös Magnus Askberger till tals med mycket intressant uppgifter om Lidingö som vi passerade och till slut talade också Torde Cewe om skarv med mera - inget skarv där.
  En del tycker att hembygdsföreningar lukat vadmal och mossa - men då kan jag, som gammal ordförande i Amorina, berätta att något mer levande och intressant att vara med än en hembygdsförening, vars medlemmar är verksamheten för övrigt, det finns inte!
  Du som ännu inte är med: Gå med i morgon. Allt det Du inte vet om hembygden, det kan du få lära dig. Och det är otroligt mycket och lärorikt.
  I Amorina har för övrigt vårt arkiv, Stocksundiana, öppet var första lördag 11-12 i Stocksunds centrum, vår arkivarie Ferenc de Kaczinzy tar emot. Jag lovar: Ingen har någonsin gått ifrån ett besök i vårt arkiv mindre vetande, bara kunnigare och mer inspirerad, än när han eller hon kom dit.

1 kommentar:

  1. Hello
    Please excuse me writing in English. I saw your mention of Kerstin Månsson and I am trying to trace a woman of that name with whom I worked back in1968 - she was a volunteer for SIDA and went to work in Ethiopia. I think she would now be aged in her 70s.
    If you think this might be the same person could you kindly put me in touch with her.
    Thank you
    addis@theale.co.uk

    SvaraRadera