fredag 14 september 2012

13 sept: Soppan i Sundsvall

Det finns olika soppor - men den politiska soppan i Sundsvall har verkligen många smaker. Värst är väl att socialdemokraterna genom kommunalrådet Peder Björk (s) så ogenerat lierar sig med röststöd från sverigdemokraterna i fullmäktige - och fick igenom hela sin budget mot majoritetspartier på detta sätt, detta sedan en enda miljöpartist - invald som sådan men protesterande mot sitt eget parti sedan dess - valt att frångå stödet till sitt eget parti.
  (Miljöpartiet har i en omröstning inom partiet beslutat sig för att stödja alliansen - men den enda ledamoten vill inte finna sig i demokratiska beslut utan anser sig ha mandat från väljarna att driva en helt egen linje,  ja, man tar sig för pannan!)
  Nu är frågan hur socialdemokraterna kommer att agera.
  Uppriktigt sagt begriper jag inte heller kommunstyrelsens ordförande Magnus Sjödins (m) kärlek till att sitta kvar. Han och resten av allianspartierna borde direkt ha avgått när man förlorade till socialdemokraterna, vänsterpartiet och sverigedemokraterna i fullmäktige om budgeten. Att sitta kvar och styra med s/v/sd:s budget är löjligt.
  Soppan i Sundsvall bör hällas ut i knät på Peder Björk, socialdemokraterna är vana vid soppor i den fina staden, detta efter att på några år förbrukat flera ledande politiker som kommit och gått som vanliga människor byter skjorta, så fort den blir smutsig alltså.
 - - -
Jag har viss erfarenhet själv av att vara konsekvent. Under valåret 2010 avsade jag mig direkt min post som fp-företrädare i skatteutskottet, detta sedan en av mina partivänner utan att underrätta mig hade röstat för en annan politik i en låt vara ganska betydelselös fråga. Så kan man inte ha det: Det blir visserligen medialt uppmärksammat och avhoppare betraktas som hjältar - fast den verkliga innebörden är att de inte lyckats övertyga ens den egna partigruppen om sina arguments styrka (ungefär som miljöpartisten i Sundsvall som nu kör solopolitik rakt igenom).
  Efter valet återkom jag till skatteutskottet - men mitt beslut, utan att rådfråga andra som tyckte att jag inte borde göra som jag gjorde, fick underbar effekt: Ingen enda röstade inom fp-gruppen mot majoritetens beslut efter det.
  Här har moderaterna, miljöpartiet och fler partier en del att tänka på.
   - - -
Låt socialdemokraterna i Sundsvall slicka i sig sin egen soppa, kryddade med en stor dos sverigedemokrati!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar