måndag 24 september 2012

24 sep: Dagens järnvägskatastrof


Något att satsa på när elektriciteten behagar utebli!
Vi har ju länge satsat på det här med elektrifierade
järnvägar  - men vad är resultatet? Folk väljer bilen, eller
 cyklar! SJ måste vara världens modernaste museijärnväg!
Så var det då ett elfel (igen) som stoppar hela järnvägstrafiken norrut från Stockholm.
  Detta är ett elände för dem som drabbas.
  Men för järnvägen är det en katastrof.
  För vad blir resultatet, oavsett orsak till att tågen inte går?  Jo, man använder bil i stället.
  Det är ju detta som är katastrofen - men människorna gör rationella val: Litar på sig själva i stället för en järnvägsoperatör som inte kan förebygga sådana katastrofer, gång efter annan.
  Nu skall banavgifterna på järnvägen höjas, enligt regeringens förslag till trafikverket. Avgifterna är nu ungefär 590 milj kr/år och skall succesivt höjas till 1.900 kr/år om tio år.
   Det är en kraftig höjning - men ett mycket bra förslag - under förutsättning att banorna kan användas och att järnvägen fungerar.
  Detta förslag måste kombineras med ett skadeståndsansvar för trafikverket eller vem som äger järnvägsrälsen/spåren - så att det viktiga, att elfel och annat elände undviks, åstadkoms, att passagerarna kan lita på att järnvägstrafiken fungerar.
  Att oppositionen skulle förstå detta anser jag vara uteslutet.
  Den tror ju att - det visade sig i samband med förslaget att höja avgiften på Öresundsbron, ett förslag som avvisades och därmed gjorde att investeringar i järnvägen för ungefär 1.500 miljoner kr blev olönsamma och inte genomfördes som planerat (tar socialdemokraterna och sverigdemokraterna ansvar för detta?) - det bästa är att järnvägarna skall vara gratis att köra på, ungefär som att man skulle få köra på alla vägar utan att betala vägtrafikskatt.
  För övrigt finns det fungerande elfria lok att ta till - se ovan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar