måndag 31 december 2012

26 dec: Danderydsliberalen ute 28 december!


Annandagen - mjölken slut, gröten slut, pepparkakorna slut, granen barrar, ja,  nästan allting har en ända utom korven som har två. Julen går mot sin ända.
  Vad göra?
  Jo, jag arbetar denna dag med Danderydsliberalen, 2012/5. Det har jag som en liten hobby sedan 21 år tillbaka, tidningen - en medlemstidning - tillkom under Ingegerd Wrette-Lundins tid som orförande i fp-avdelningen i Danderyd har har utkommit med fem-tretton nummer alla år sedan dess, jag har skrivit, redigerat och distribuerat alla.
  Ibland har det känts tungt, men i efterhand är det värdefullt.
  Det har kommit att innebära - i avsaknad av lokaltidning i Danderyd - att folkpartiets medlemmar är de bäst informerade medborgarna om det som händer i Danderyd i alla avseenden. Och jag tar mer än gärna inlägg och insändare: man får skälla till och med på ansvarige utgivaren (föreningsordföranden, just nu Lars-Gunnar Wallin) eller redaktören (jag).
  Det här är mitt bidrag detta nummer, lite internt förvisso men som också ger en bild av valförberedelserna inför 2014, då skall vi liberaler ha en bra politik att erbjuda väljarna för att de skall Rösta med folkpartiet, inte på som man oftast säger utan med, med den ideologiska riktning som vi företräder. Här bidraget i Danderydsliberalen 2012/5:

Riksdagsman Gunnar Andrén (fp) om förberedelserna för 2014:

  Vi vill ha: Bra betyg åt alla!
  Jag har nu suttit som bl.a Danderyds representant i folkpartiets förbundsstyrelse i tio år - jag fick efterträda i tur och ordning giganter som Edgar Asplund, Ulf Uebel och Hans-Iwan Bratt, ett uppdrag som förpliktar.
  Det är ett intressant uppdrag.
  Tidigare var landstingsråden Bo Könberg och Andres Käärik ordförande, sedan kom Maria Wallhager, också landstingsråd, som ordförande, dessvärre drabbades hon av hälsoproblem som gjorde att att hon av läkare ordinerades att släppa sina ansvarsfyllda och tidskrävande uppdrag. Det var klokt, hälsan har man aldrig tid att försumma, jag vet.
  Nu är statsrådet Erik Ullenhag ordförande, första vice är min riksdagskollega Nina Lundström från Sundbyberg och andre vice f.d. borgarrådet Lennart Rydberg. Ordförande i arbetsutskottet är tidigare riksdagsmannen Martin Andreasson, Solna, han efterträdde häromåret kommunalrådet i Täby Mats Hasselgren.
  Vad gör vi?
  Diskuterar politik, fattar beslut, tar fram idéer.
  Före jul hade vi stort idé-sammanträde inför 2014. Vad skall vi erbjuda väljarna?
  Bra betyg - åt alla! (Ett lysande förslag, dubbeltydigt, javisst - men sant liberalt)
  Här skall tunnelbanan gå! (Tänk er massor av sådana skyltar, vi vill ha konkreta besked att komma med).
  Visst kan det klagas på vårt länsförbund, som har att foga samman önskemål från Nykvarn till Norrtälje, från Upplands Bro till Nynäshamn, från Vaxholm till Ekerö.
  Inte lätt, skall sägas. Men vi förbereder oss väl: 2014 års valrörelse är redan i gång.
  Och jag lovar: Vi kommer att föreslå Bra betyg åt alla! Och Tunnelbana till Täby!
  Vi liberaler är att lita på. /Gunnar Andrén 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar