lördag 1 december 2012

30 nov: ... och mötet med Gustav Nordin


Sen jag kom in i riksdagen har jag lärt känna Gustav Nordin. Han har varit i riksdagen åtskilliga gånger, så även i dag.
  Gustav är mycket begåvad, en trevlig och intressant person att tala med.
  Men det går inte att komma ifrån att han har ett handikapp, livslångt.
  Vi diskuterar politik, jag gör det ofta och gärna med Gustav. Denna dag sitter vi i folkpartiets klubbrum - han har till och med, för vi har inte setts ordentligt sedan jag själv opererades i huvudet för min tumör den 23 februari 2012, en present, en riktig reservoarpenna med sig. Tack för den, den fungerar utmärkt! (Och Andrén står det ingraverat på den, eventuella klåfingringa personer skall veta det.)
  Det finns person man måste beundra. Jag lärde en gång i tiden känna Vilhlem Ekensteen  i Lund, hans tillkortakommanden fysiskt var enorma, hans intelligens och klarsynthet lika stora, jag är glad att se att han nu - 30 år senare - är lika obruten å huvudets vägnar som då vi träffades i politiska sammanhang i Lund.
  Med Gustav är det likadant. Han klarar sig inte utan mänskligt ständigt stöd - men med detta, tack, Bengt Westerberg!,  kan han delta i politiken, studera, se på TV, läsa, skratta och umgås, tja, äta och dricka är förstås inte lätt.
  Gustav har ofta ringt mig under min sjukdom och förhört sig om "hur du mår" - att få denna omtanke från en som har det ännu svårare har varit otroligt uppiggande.
  Tack för att Du finns Gustav!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar