tisdag 20 augusti 2013

19 augusti 2013: Synpunkter från folkpartiet i Danderyd

Fp-avdelningen i Danderyd har lämnat sitt remissvar på Länsplanen för regional infrastruktur i Stockholm län.
Det återfinns i sin helhet här. 
Danderyds den 15 augusti 2013
Länsplan för regional infrastruktur 2014 – 2025
Svar på remiss/Folkpartiet i Danderyd
E 18 – största miljöboven i Danderyd.
Trafikverket har gjort en egen utredning om luften kring E 18 genom Danderyd. 
  Ca 75 000 fordon per dygn passerar genom Danderyd. 
  Tre stora skolor gränsas direkt till E 18. 
  Undersökningen visar på stora halter av PM 10. 
  Miljön är alltså mycket ohälsosam vid E 18. 
  Kommunen har uppvaktat Trafikverket under ett antal år om problemet. 
  Trafikverket svarar endast med att sänka hastigheten under vintertid i endast södergående fil från 90 till 70 km/h
  Kommunen anser att detta inte räcker.
  En nedgrävning av E 18 skulle innebära minskade miljögifter, minskat buller och ökade möjligheter att bygga bostäder. 
  Denna fråga är högt prioriterat i kommunen av alla partier.
Sammanfattning
   En framtida tunnelbaneförläggning till Täby/Arninge är en förutsättning för att den tillväxt som är planerad och påbörjad i Täby i NO-kommuner skall kunna fullföljas,


 

          Och detta bör planeras skyndsamt. 
         Folkpartiet måste i olika sammanhang tydligt arbeta för tunnelbana till Täby. 
         Vår uppgift blir inte mindre av att regeringens tunnelbaneförhandlare HG Wessberg i princip vill bygga ut tunnelbanan överallt utom till Täby.
·         
      Den utredning/idéstudie om bästa ”ny kapacitetsstark regional spårtrafik” som just nu pågår ska något förenklat belysa om det är en ”ny” Roslagsbana eller en förlängd tunnelbana som bäst ska klara de framtida kraven för Täby och Stockholm NO. 
          Vi anser att resultatet av denna bör beaktas i länsplanen. 
          Roslagsbanans framtida inriktning och kapacitet borde också avgöras av utredningens resultat och därpå följande framtidsinriktade beslut.  
·        
      Det är bra att Roslagsbanan rustas och moderniseras och vi välkomnar förlängningar till Arlanda.     Men vi varnar för de effekter som en alltför stor ökning av kapaciteten kan ge för den befintliga miljön och för Östra Station.
·              Vi ställer oss helt bakom ambitionerna för bättre kollektivtrafik för funktionshindrade, för jämställdhetsaspekter och för förbättringar för cykling.

·          Upprustning och byggande av nya vägar i länsplanen berör bara indirekt Danderyds kommun och därför avstår vi från att lämna synpunkter i det avseendet. 
        Modern busstrafik en viktig funktion för kollektivtrafiken, inte minst där förutsättningar för spår saknas. 
        För en del vägar, t ex E 18, är det viktigaste att minska så mycket trafik som möjligt.
·            Danderyd arbetar för att gräva ned E 18 i tunnel genom Danderyd.
        Detta önskar vi få med i länsplanen.

Bakgrund                                                                                                                                                     
Att Stockholm växer är utgångspunkten för förslaget till länsplan. 
    Fler måste åka kollektivt och vi vill särskilt framhålla förutsättningarna för attraktiv arbetspendling. 
   De synpunkter vi för fram gäller av naturliga skäl i första hand förutsättningarna för Danderyd och för Stockholm Nordost.

Samstämmigheten kring utvecklingen av Täby - Arninge som en regional kärna var och är stor. 
   RUFS 2010 är en långsiktig inriktning för alla parter. 
   Stockholm NO kommer inom RUFS planeringshorisont att växa med långt över 100 000 invånare.    Kollektivtrafiken är en av flera avgörande frågor för att den angivna inriktningen ska kunna realiseras, kanske den viktigaste.
   Det ska i detta sammanhang understrykas, att Stockholm Nordost idag är den del av länet som har lägst andel kollektivtrafikresenärer.

Förläng tunnel
Vi anser att en förlängning av tunnelbana till Täby är en nödvändighet, Det handlar i första hand om arbetspendling och inte bara från Täby till Stockholm.

Före sommaren 2013 lämnade SL en prisuppgift på 8,8 miljarder för en förlängning av röda linjen till Täby och Arninge. Enligt regeringens tunnelbaneförhandlare HG Wessberg kan staten finansiera bara tunnelbaneprojekt med hälften. 
   Med detta för ögonen frågar vi oss om inte Roslagsbanan och en förlängd tunnelbana ska ses som en helhet för kapacitet och arbetspendling.
   En utbyggd tunnelbana är då i ett samlat perspektiv att föredra framför en Roslagsbana som tätare och snabbare går fram i villaområden till och från ett Stockholm Östra som ingen idag riktigt vet hur det kommer att fungera och se ut.

Den utredning som görs är en studie av regional kapacitetsstark kollektivtrafik. 
   Regional är ett nyckelord. 
   Om kollektivtrafiken ska vara attraktiv måste byten och omstigningar som resenärerna upplever som besvärande undvikas så långt det är möjligt. 
   I dåligt och/eller kallt väder finns det ett motstånd hos pendlare att vänta utomhus eller förflytta sig utomhus mellan två trafikslag. Detta är väsentligt och talar till tunnelbanans fördel. 
   Denna faktor är svår att bedöma och framträder inte heller i tabeller om antalet resande eller rörande använd tid för pendlingen. 

Arninge som ändstation för tunnelbanan är en bra lösning.
   Här planeras också ett resecenter i anslutning till Arninge centrum med infartsparkering och omstigningsmöjligheter till och från Roslagsbanan och bussar. 
   Resande från Norrtälje, Österåker och Vaxholm skulle kunna åka tunnelbana från Arninge och på så sätt minska trafiken av bilar och bussar på E 18.

Det är också viktigt med tvärförbindelser västerut. En tunnelbanesträckning från Danderyd eller Bergshamra till Solna – Karolinska – Hagastaden – Odenplan skulle fullgöra flera viktiga funktioner.


Roslagsbanan   
                                     

Roslagsbanan har jämte busstrafik varit och är basen för kollektivtrafiken i Stockholm NO/Roslagen. 
   Tåget kommer att vara viktigt även i framtiden och busstrafiken är ett nödvändigt komplement till den spårbundna kollektivtrafiken.
   Samtidigt ser vi Roslagsbanans upprustning i två delar.
   Den första delen handlar om sedan länge eftersatt underhåll och modernisering. Säkerhetsfrågor, stationsområden, informationssystem, anpassning till funktionshindrade, vagnkomfort och möjligheter för barnvagnar och cyklar är områden som borde ha åtgärdats för många år sedan.
    Den andra delen handlar om kapacitet, hastigheter och antalet vagnar i tågsätten. 
   Vi inser att kapaciteten behöver ökas och att det redan idag är trångt och besvärligt i högtrafik. Beslut har fattats om investeringar i fordon och dubbelspår. 
   Målet är att uppnå inte bara 15-minuterstrafik utan är inriktat mot 10-minuters-trafik. 
   Kapaciteten ska öka rejält och antalet avstigande på Stockholm Östra beräknas i högtrafik öka med 130 procent. 
   Tidsvinsterna beräknas till 2-3 minuter från närliggande kommuner och 5-6 minuter från de mest nordliga delarna.

Denna utveckling innehåller ett antal frågetecken och möjliga bekymmer som ännu inte är fullt klarlagda.
   Roslagsbanan är en smalspårig lokalbana med förhållandevis korta avstånd mellan stationerna. 
   I Vallentuna och Österåker är avståndet längre. 
   Bostäder ligger mycket nära spåren och villasamhällen har vuxit upp längs järnvägen.
    Den omgivande miljön är inte formad för den järnväg som vi kan skymta i planeringen för 10-minuterstrafik.

I det mycket omfattande och digra materialet från SL angående etapp 2 finns viktig information. Tågen kan komma att behöva bli över 200 meter långa och hastigheten kan höjas från max 80 km/tim till max 120 km/tim. 
  Antalet korsningar i plan som måste stängas eller göras planskilda - till ofta avsevärda kostnader - är stort.
  Ytterligare barriäreffekter kommer att uppstå. 
   Kostnaderna totalt anges till ca 8 miljarder kronor. Det kan inte uteslutas att prislappen i slutänden blir betydligt högre.

Luttrade och bullerstörda medborgare och andra ifrågasätter också mer slentrianmässiga utfästelser om att framtidens tåg med hjälp av ny teknik kommer att vara tystare.
   Stockholm Östra är idag ett bekymmer i rusningstid. Hur detta i framtiden kommer att se ut med över fördubblat antal resande inger allvarliga farhågor. Osäkra uppgifter har lämnats om hur många nya spår och perronger som behövs på Stockholm Östra.

I debatten och i olika utredningar talas det om att förlänga Roslagsbanan och att göra centralen eller Odenplan till ändhållplats. Vi kan tycka att det är en smula bakvänt att först besluta om investeringar för så pass kraftig ökning av kapaciteten och antalet resande och sedan fundera över hur effekterna ska hanteras.
   Det kan inte uteslutas att det finns aktörer som av olika anledningar redan nu har bestämt sig för att Roslagsbana och buss får räcka som kollektivtrafik till Täby och Stockholm NO i framtiden.
   Och att det inte, vad som än framkommer, ska bli någon förlängning av tunnelbanan.

Utredning efter initiativ från kommunerna i Stockholm NO

                                                                   
Från hösten 2012 pågår en flerpartsutredning initierad och delvis finansierad av berörda kommuner. 
   Många frågor ska studeras men huvudfrågan är hur Nordostkommuner bäst ska få kapacitetsstark regionalanknuten spårtrafik i framtiden. 
   I korta drag kan sägas att alternativen är en ”ny” Roslagsbana eller en förlängning av tunnelbanan från Mörby Centrum till Täby Centrum - Arninge. 
   En annan viktig fråga är tvärförbindelser västerut från Täby mot Solna, Kista och vidare. 
  Vi vill understryka denna utrednings stora betydelse och hoppas att resultatet redovisas och diskuteras grundligt innan besluten som gäller hastighet och kapacitet för Roslagsbanan verkställs. 
  Vi tycker också att denna utrednings resultat bör vara av stor betydelse för länsplanen 2014 – 2021.

Folkpartiet i Danderyd

Lars-Gunnar Wallin 
ordförande


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar