Fp-avdelningen i Danderyd har lämnat sitt remissvar på Länsplanen för regional infrastruktur i Stockholm län.
Det återfinns i sin helhet här.
Danderyds den 15 augusti 2013
Länsplan för
regional infrastruktur 2014 – 2025
Svar på remiss/Folkpartiet i Danderyd
E 18 – största
miljöboven i Danderyd.
Trafikverket har gjort en egen utredning om luften kring E
18 genom Danderyd.
Ca 75 000 fordon per dygn passerar genom Danderyd.
Tre
stora skolor gränsas direkt till E 18.
Undersökningen visar på stora halter av PM
10.
Miljön är alltså mycket ohälsosam vid E 18.
Kommunen har uppvaktat
Trafikverket under ett antal år om problemet.
Trafikverket svarar endast med
att sänka hastigheten under vintertid i endast södergående fil från 90 till 70 km/h .
Kommunen anser att
detta inte räcker.
En nedgrävning av E 18 skulle innebära minskade miljögifter,
minskat buller och ökade möjligheter att bygga bostäder.
Denna fråga är högt
prioriterat i kommunen av alla partier.
Sammanfattning
En framtida tunnelbaneförläggning till Täby/Arninge är en förutsättning för att den tillväxt som är planerad och påbörjad i Täby i NO-kommuner skall kunna fullföljas,
Sammanfattning
En framtida tunnelbaneförläggning till Täby/Arninge är en förutsättning för att den tillväxt som är planerad och påbörjad i Täby i NO-kommuner skall kunna fullföljas,
Och detta bör planeras skyndsamt.
Folkpartiet måste i olika
sammanhang tydligt arbeta för tunnelbana till Täby.
Vår uppgift blir inte
mindre av att regeringens tunnelbaneförhandlare HG Wessberg i princip vill
bygga ut tunnelbanan överallt utom till Täby.
·
·
Den
utredning/idéstudie om bästa ”ny kapacitetsstark regional spårtrafik” som just
nu pågår ska något förenklat belysa om det är en ”ny” Roslagsbana eller en
förlängd tunnelbana som bäst ska klara de framtida kraven för Täby och
Stockholm NO.
Vi anser att resultatet av denna bör beaktas i länsplanen.
Roslagsbanans framtida inriktning och kapacitet borde också avgöras av
utredningens resultat och därpå följande framtidsinriktade beslut.
·
Det är
bra att Roslagsbanan rustas och moderniseras och vi välkomnar förlängningar
till Arlanda. Men vi varnar för de effekter som en alltför stor ökning av
kapaciteten kan ge för den befintliga miljön och för Östra Station.
· Vi
ställer oss helt bakom ambitionerna för bättre kollektivtrafik för
funktionshindrade, för jämställdhetsaspekter och för förbättringar för cykling.
· Upprustning
och byggande av nya vägar i länsplanen berör bara indirekt Danderyds kommun och
därför avstår vi från att lämna synpunkter i det avseendet.
Modern busstrafik
en viktig funktion för kollektivtrafiken, inte minst där förutsättningar för
spår saknas.
För en del vägar, t ex E 18, är det viktigaste att minska så
mycket trafik som möjligt.
· Danderyd
arbetar för att gräva ned E 18 i tunnel genom Danderyd.
Detta önskar vi få
med i länsplanen.
Bakgrund
Att Stockholm växer är utgångspunkten för förslaget till
länsplan.
Fler måste åka kollektivt och vi vill särskilt framhålla
förutsättningarna för attraktiv arbetspendling.
De synpunkter vi för fram
gäller av naturliga skäl i första hand förutsättningarna för Danderyd och för
Stockholm Nordost.
Samstämmigheten kring utvecklingen av Täby - Arninge som en
regional kärna var och är stor.
RUFS 2010 är en långsiktig inriktning för alla
parter.
Stockholm NO kommer inom RUFS planeringshorisont att växa med långt
över 100 000 invånare. Kollektivtrafiken är en av flera avgörande frågor
för att den angivna inriktningen ska kunna realiseras, kanske den viktigaste.
Det ska i detta sammanhang understrykas, att Stockholm
Nordost idag är den del av länet som har lägst andel kollektivtrafikresenärer.
Förläng tunnel
Vi anser att en förlängning av tunnelbana till Täby är en nödvändighet, Det handlar i första hand om arbetspendling och inte bara från Täby till Stockholm.
Vi anser att en förlängning av tunnelbana till Täby är en nödvändighet, Det handlar i första hand om arbetspendling och inte bara från Täby till Stockholm.
Före sommaren 2013 lämnade SL en prisuppgift på 8,8 miljarder för
en förlängning av röda linjen till Täby och Arninge. Enligt regeringens
tunnelbaneförhandlare HG Wessberg kan staten finansiera bara tunnelbaneprojekt
med hälften.
Med detta för ögonen frågar vi oss om inte Roslagsbanan och en
förlängd tunnelbana ska ses som en helhet för kapacitet och arbetspendling.
En
utbyggd tunnelbana är då i ett samlat perspektiv att föredra framför en
Roslagsbana som tätare och snabbare går fram i villaområden till och från ett
Stockholm Östra som ingen idag riktigt vet hur det kommer att fungera och se
ut.
Den utredning som görs är en studie av regional
kapacitetsstark kollektivtrafik.
Regional är ett nyckelord.
Om
kollektivtrafiken ska vara attraktiv måste byten och omstigningar som
resenärerna upplever som besvärande undvikas så långt det är möjligt.
I dåligt
och/eller kallt väder finns det ett motstånd hos pendlare att vänta utomhus
eller förflytta sig utomhus mellan två trafikslag. Detta är väsentligt och talar
till tunnelbanans fördel.
Denna faktor är svår att bedöma och framträder inte
heller i tabeller om antalet resande eller rörande använd tid för
pendlingen.
Arninge som ändstation för tunnelbanan är en bra lösning.
Här
planeras också ett resecenter i anslutning till Arninge centrum med
infartsparkering och omstigningsmöjligheter till och från Roslagsbanan och
bussar.
Resande från Norrtälje, Österåker och Vaxholm skulle kunna åka
tunnelbana från Arninge och på så sätt minska trafiken av bilar och bussar på E
18.
Det är också viktigt med tvärförbindelser västerut. En
tunnelbanesträckning från Danderyd eller Bergshamra till Solna – Karolinska –
Hagastaden – Odenplan skulle fullgöra flera viktiga funktioner.
Roslagsbanan
har jämte busstrafik varit och är basen för kollektivtrafiken i Stockholm
NO/Roslagen.
Tåget kommer att vara viktigt även i framtiden och busstrafiken är
ett nödvändigt komplement till den spårbundna kollektivtrafiken.
Samtidigt ser vi Roslagsbanans upprustning i två delar.
Den
första delen handlar om sedan länge eftersatt underhåll och modernisering.
Säkerhetsfrågor, stationsområden, informationssystem, anpassning till
funktionshindrade, vagnkomfort och möjligheter för barnvagnar och cyklar är
områden som borde ha åtgärdats för många år sedan.
Den andra delen handlar om kapacitet, hastigheter och
antalet vagnar i tågsätten.
Vi inser att kapaciteten behöver ökas och att det
redan idag är trångt och besvärligt i högtrafik. Beslut har fattats om
investeringar i fordon och dubbelspår.
Målet är att uppnå inte bara
15-minuterstrafik utan är inriktat mot 10-minuters-trafik.
Kapaciteten ska öka
rejält och antalet avstigande på Stockholm Östra beräknas i högtrafik öka med
130 procent.
Tidsvinsterna beräknas till 2-3 minuter från närliggande kommuner
och 5-6 minuter från de mest nordliga delarna.
Denna utveckling innehåller ett antal frågetecken och
möjliga bekymmer som ännu inte är fullt klarlagda.
Roslagsbanan är en
smalspårig lokalbana med förhållandevis korta avstånd mellan stationerna.
I
Vallentuna och Österåker är avståndet längre.
Bostäder ligger mycket nära
spåren och villasamhällen har vuxit upp längs järnvägen.
Den omgivande
miljön är inte formad för den järnväg som vi kan skymta i planeringen för
10-minuterstrafik.
I det mycket omfattande och digra materialet från SL
angående etapp 2 finns viktig information. Tågen kan komma att behöva bli över 200 meter långa och
hastigheten kan höjas från max 80 km/tim till max 120 km/tim.
Antalet korsningar i plan som
måste stängas eller göras planskilda - till ofta avsevärda kostnader - är
stort.
Ytterligare barriäreffekter kommer att uppstå.
Kostnaderna totalt anges
till ca 8 miljarder kronor. Det kan inte uteslutas att prislappen i slutänden blir
betydligt högre.
Luttrade och bullerstörda medborgare och andra ifrågasätter
också mer slentrianmässiga utfästelser om att framtidens tåg med hjälp av ny
teknik kommer att vara tystare.
Stockholm Östra är idag ett bekymmer i rusningstid. Hur
detta i framtiden kommer att se ut med över fördubblat antal resande inger
allvarliga farhågor. Osäkra uppgifter har lämnats om hur många nya spår och
perronger som behövs på Stockholm Östra.
I debatten och i olika utredningar talas det om att förlänga
Roslagsbanan och att göra centralen eller Odenplan till ändhållplats. Vi kan
tycka att det är en smula bakvänt att först besluta om investeringar för så
pass kraftig ökning av kapaciteten och antalet resande och sedan fundera över
hur effekterna ska hanteras.
Det kan inte uteslutas att det finns aktörer som av olika
anledningar redan nu har bestämt sig för att Roslagsbana och buss får räcka som
kollektivtrafik till Täby och Stockholm NO i framtiden.
Och att det inte, vad
som än framkommer, ska bli någon förlängning av tunnelbanan.
Från hösten 2012 pågår en flerpartsutredning initierad och delvis
finansierad av berörda kommuner.
Många frågor ska studeras men huvudfrågan är
hur Nordostkommuner bäst ska få kapacitetsstark regionalanknuten spårtrafik i
framtiden.
I korta drag kan sägas att alternativen är en ”ny” Roslagsbana eller
en förlängning av tunnelbanan från Mörby Centrum till Täby Centrum - Arninge.
En annan viktig fråga är tvärförbindelser västerut från Täby mot Solna, Kista
och vidare.
Vi vill understryka denna utrednings stora betydelse och hoppas att
resultatet redovisas och diskuteras grundligt innan besluten som gäller
hastighet och kapacitet för Roslagsbanan verkställs.
Vi tycker också att denna
utrednings resultat bör vara av stor betydelse för länsplanen 2014 – 2021.
Folkpartiet i Danderyd
Lars-Gunnar Wallin
ordförande
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar