Jag tycker att Nina Larsson skrev klokt om detta i går (19 augusti): Var härnäst? Vem härnäst?
Jag?
Du?
Någon annan?
Någon annan vi inte känner, någon annan som många har kär?
Konklusion 1:
Vi har alla ett personligt ansvar också i trafiken.
Konklusion 2 - som är mer av en fundering:
Trafikövervakningen från polisens sida är mycket slumpartad. Jag skulle vilja säga att polisen inte fångar de verkliga trafikmarodörerna utan koncentrerar sig på att mäta hastigheter där det är lätt, inte farligt.
Men när inte minst mammor - tyvärr en bister sanning - skyndar i bil till skolan med sina käraste, då utgör det ofta en trafikfara större än mycket annat.
- - -
Om detta skrev Dagens Nyheter i ett bra reportage om en undersökning som gjorts av försäkringsbolaget If - hela rapporten här - refererad av TT på detta sätt (16 augusti):
Trafikfaran vid skolan:
Föräldrarna störst faran
Föräldrar som skjutsar sina barn är den största trafikfaran vid landets
skolor, anser 60 procent av landets rektorer enligt en ny undersökning som DN
tagit del av. För ett år sedan var siffran 54 procent.
Det är försäkringsbolaget If som varje år genomför en enkätundersökning bland rektorerna på Sveriges grundskolor. Över hälften av rektorerna tycker att trafiksäkerheten är ett stort problem utanför skolan. Och det största problemet är föräldrar.
Bengt Svensson, kommissarie i trafikfrågor på Rikspolisstyrelsen, bekräftar att problemet växer. Redan för tio år sedan försökte man göra något åt problemet.
Det är försäkringsbolaget If som varje år genomför en enkätundersökning bland rektorerna på Sveriges grundskolor. Över hälften av rektorerna tycker att trafiksäkerheten är ett stort problem utanför skolan. Och det största problemet är föräldrar.
Bengt Svensson, kommissarie i trafikfrågor på Rikspolisstyrelsen, bekräftar att problemet växer. Redan för tio år sedan försökte man göra något åt problemet.
– Men det är ännu värre i dag. Fler tar bilen till skolan nu, säger han till
tidningen.
Mer än var femte rektor har varit med om en trafikincident eller olycka vid skolan.
– Föräldrarna har bråttom vidare till jobbet. Det händer på en sekund att ett barn springer ut framför bilen, samtidigt som uppmärksamheten brister hos föraren, säger Henrik Ask, personskadechef på If som har gjort undersökningen.
Men trafikproblemen vid skolorna är inget nytt fenomen. Redan för tio år sedan klagade föräldrar på den farliga trafikmiljön vid skolorna, säger Bengt Svensson på Rikspolisstyrelsen till Dagens Nyheter och tillägger att det även då var föräldrarna som gjorde det farligt.
– Och det är samma sak i dag. Många orkar inte tjata på barnen att äta upp frukosten och ta på sig kläderna i tid. Det är enklare att skjutsa barnen.
- De flesta skolor är inte byggda för att ta emot så mycket bilar på så kort tid."
Helt sant.
Mer än var femte rektor har varit med om en trafikincident eller olycka vid skolan.
– Föräldrarna har bråttom vidare till jobbet. Det händer på en sekund att ett barn springer ut framför bilen, samtidigt som uppmärksamheten brister hos föraren, säger Henrik Ask, personskadechef på If som har gjort undersökningen.
Men trafikproblemen vid skolorna är inget nytt fenomen. Redan för tio år sedan klagade föräldrar på den farliga trafikmiljön vid skolorna, säger Bengt Svensson på Rikspolisstyrelsen till Dagens Nyheter och tillägger att det även då var föräldrarna som gjorde det farligt.
– Och det är samma sak i dag. Många orkar inte tjata på barnen att äta upp frukosten och ta på sig kläderna i tid. Det är enklare att skjutsa barnen.
- De flesta skolor är inte byggda för att ta emot så mycket bilar på så kort tid."
Helt sant.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar