torsdag 8 augusti 2013

8 augusti 2013: Vattenfall - också TV:s fall?

Liksom fallet var igår i en intervju med  Vattenfalls Thomas Wahlborg (7 augusti) hade SvT - både i Rapport och Aktuellt i  dag (8 augusti) inslag signerade reportern Kristina Lagerström om Vattenfall  med intervju med statsföretagsägaren Peter Norman.
  Det är bra - Vattenfall behöver granskas.
  Problemet är att det inte skett tidigare, t.ex. den 22 april i år då styrelseordföranden Lars G Nordström skrev i Dagens Nyheter om Vattenfalls problem och förebådade den stora nedskrivningen av Nuon. För högt pris, berättade han - men vad sade SvT då?.

Frågan är om den infallsvinkel som Lagerström valt är relevant, eller bara förledande?
  Den tes hon driver är nämligen att Vattenfall nu sänkt sina investeringar (i förhållande till ambitioner 2009) när det gäller investeringar i vindkraft. Där har hon ju rätt.
  Men är det klokt?
  För det första skall man komma ihåg att investeringar - som ju innebär att man tänker sig ha avkastning på pengar man tillför, av vinster eller av lån - är mer vanskliga när situationen är den att det finns ett överskott på den vara eller tjänst man vill producera. Situationen är ju den, för alla elbolag i Europa - det borde nog framgå lite tydligare eller till och med vara huvudpoängen - att det finns ett stort elöverskott nu, som gjort att priserna gått ned.
  Det är bra för konsumenterna, men inte för elföretagen förstås.
  Då är frågan: Bör man investera i ökad produktionskapacitet när det inte finns behov?
  Det kan man göra dels om man bedömer att efterfrågan kommer att öka, dels om man behöver - till exempel av miljöskäl - vill byta ut en viss produktion mot en mer miljövänlig eller förnybar.
  Men kan man också för att tillfredsställa de förväntningar man har sagt sig ha investera om man inte tror på någon av dessa förutsättningar?
  Är inte det detsamma som att kasta pengarna i sjön?
  Jo. Och på den punkten har aktieägaren Peter Norman (m) helt rätt: Man kan inte begära att Vattenfalls styrelse skall använda pengar som man inte anser är väl använda för att investera i t.ex. vindkraft om man samtidigt vill att vi skattebetalare inte skall tvingas förse Vattenfall med nya pengar, nytt kapital för att göra dessa ekonomiskt okloka investeringar.
  SvT och Kristina Lagerström får naturligtvis satsa sina pengar på vindkraft, av ideella skäl.
  Men Vattenfall bör inte använda mina och andras pengar till investeringar som inte ger någon avkastning.
  Kristina Lagerström borde ha vänt på frågan:
  - Hur skall vi förhindra att i den marknadssituation som råder i Europa Vattenfall inte gör nya okloka investeringar som riskerar att öka förlusterna för skattebetalarna?
  Vattenfall kan också bli TV:s fall om inte TV ställer de rätta frågorna.

13 kommentarer:

  1. Då kommer svaret på frågan om vad vi då skall göra: Vi bör styra vattenfall som ett bolag som strategiskt ger Sverige en bättre fungerande energimarknad med låga miljömässigt smarta energilösningar. Då kan industri etablera sig här och ge både jobb och inkomster. Avkastning ger både direkt och indirekt med ett bolag med den dominerande ställningen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, jag får mitt lån på 20 000 dollar från REMY FINK COMPANY EMIAL: REMY.CREDIT111@GMAIL.COM
      Behöver du ett brådskande lån inom 24 timmar? Jag heter Peter från USA: {remy.credit111@gmail. com} E-posta honom nu för ett snabblån E-post: REMY.CREDIT111@GMAIL.COM
      Gud välsigne dig, Herr REMY FINK

      Radera
  2. Good Day Alla ni

    Jag är Mrs.Rosita Dawson , en ansedd , legitim och ett ackrediterat företag pengar långivare . vi lån pengar ut till personer i en takt av 3 % , är i behov av ekonomiskt stöd . Har du en dålig kredit eller om du är i behov av pengar för att betala räkningar ? Vi vill använda detta medium för att informera er om att jag gör pålitliga mottagaren hjälp som vi ska vara glada att erbjuda dig ett lån . Ingen kreditkontroll , 100 % garanterad . ( Email : dawsonrositaloans@live.com )

    Sökanden startar återbetalningen av lånet 6 månader efter det att lånet har överförts till honom / henne .

    Underlåtenhet att betala tillbaka lånet på detta förväntade datum / tid , kommer rättsliga åtgärder att vidtas mot sökanden genom vår advokat omedelbart .

    Sökande som inte kan hålla med om återbetalning kommer att ges 2 veckor mer som en frist innan rättsliga åtgärder kommer att vidtas .

    Uppgifter : Låntagaren måste ge någon av följande : - Körkort , ett internationellt pass , eller ett giltigt identitetskort med hans / hennes namn . Du måste fylla i formuläret nedan innan vi kan gå vidare med ditt lån .

    Låneansökan FORM :

    Sökandes namn : ...............
    Adress : ................
    Stad : .......................
    State : ........................
    Land : ....................
    Kön: ......................
    Civilstånd : ................
    Ålder : ..........................
    Yrke : ...................
    Resultat betyg : ...................
    Berätta : ...........................
    Office Antal : ................
    Mobil : .......................
    Begärt belopp : ...............
    Lån Varaktighet : ..................
    Lån Syfte .....................

    Efter inlämning av låneansökan , kan du förvänta dig ett preliminärt svar mindre än 24 timmar och finansiering inom 72-96 timmar efter den information vi behöver från dig kontakta vårt företag e-post : dawsonrositaloans@live.com

    Hälsningar .
    Fru Rosita Dawson .

    SvaraRadera
  3. Hej Allihopa,
    Mitt namn är Anita. Jag bor i Storbritannien London och jag är en lycklig kvinna i dag? och jag sa till mig själv att alla långivare som rädda min familj från vår dåliga situationen, kommer jag hänvisa en person som söker lån till honom, han gav mig lycka till mig och min familj, jag var i behov av ett lån på $ 250,000.00 till börja mitt liv hela som jag är en ensamstående mamma med 3 barn jag träffade denna ärliga och gudfruktiga mannen lån långivare som hjälper mig med ett lån på $ 250,000.00 US dollar, är han en gud som fruktar man, om du är i behov av lån och du kommer att betala tillbaka lånet kontakta honom berätta för honom att är Anita, som hänvisar dig till honom. kontakta Mr.Robert, via e-post: (robertfinancial_loancompany@yahoo.com) Tack

    SvaraRadera
  4. Hej alla är här för att vittna om hur jag fick mina lån från Mr Akisu. efter att jag tillämpas flera gånger från olika långivare som hävdade att även vittna rätt i detta forum, jag trodde vittnesmål där verkliga och jag tillämpas, men de gav mig aldrig lån. Jag var i behov av en brådskande lån för att starta ett företag och jag tillämpas från olika långivare som lovade att hjälpa men de gav aldrig mig loan.Until en vän till mig presentera mig för Mr Akisu. som lovade att hjälpa mig och faktiskt han gjorde som han lovade utan någon form av delay.I aldrig trodde att det fortfarande finns tillförlitliga långivare tills jag träffade Mr.Akisu, som verkligen hjälpte till med lån och ändrade mina belief.I inte veta om du är på något sätt är i behov av en verklig och brådskande lån, fri känsla att kontakta Mr.Akisu via sin email{Akisuloancompany@gmail.com} Tack må Gud välsigna dig

    SvaraRadera
  5. Behöver du akut ett lån? Behöver du ett lån för att finansiera ditt företag eller betala av dina räkningar? behöver ett lån för en operation eller är du en kontrakt som behöver finansiera för ditt byggarbete, är du en student som behöver finansiering? behöver du ett lån till din gård Du kan få ett lån idag från vårt företag till 2% ränta. Vi erbjuder lån från $ 5000 till $ 150.000.000 i valutan du önskar. kontakta vårt företags e-postmeddelande: - lapofunding960@gmail.com
    VÄNLIGA HÄLSNINGAR




    ____________________________________________________________________





    Behöver du akut ett lån? Behöver du ett lån för att finansiera ditt företag eller betala av dina räkningar? behöver ett lån för en operation eller är du en kontrakt som behöver finansiera för ditt byggarbete, är du en student som behöver finansiering? behöver du ett lån till din gård Du kan få ett lån idag från vårt företag till 2% ränta. Vi erbjuder lån från $ 5000 till $ 150.000.000 i valutan du önskar. kontakta vårt företags e-postmeddelande: - lapofunding960@gmail.com
    VÄNLIGA HÄLSNINGAR

    SvaraRadera
  6. Hej allihopa,
    Jag heter Herr, Rugare Sim. Jag bor i Holland och jag är en lycklig man idag? och jag sa till mig själv att alla långivare som räddar mig och min familj från vår dåliga situation, jag kommer att hänvisa alla personer som letar efter lån till honom, han gav mig lycka till min och min familj, jag var i behov av ett lån på € 300.000,00 för att starta mitt liv hela tiden när jag är en ensamstående far med 2 barn träffade jag denna ärliga och Allah fruktade man lån långivare som hjälper mig med ett lån på € 300.000,00, han är en Allah fruktade man, om du är i behov av lån och du kommer att betala tillbaka lånet, vänligen kontakta honom berätta för honom att (Herr, Rugare Sim) hänvisar dig till honom. Kontakta Mr, Mohamed Careen via e-post: (arabloanfirmserves@gmail.com)


    LÅN Ansökningsinformation FORM
    Förnamn......
    Mellannamn.....
    2) Kön: .........
    3) Lånebelopp som behövs: .........
    4) Lånetid: .........
    5) Land: .........
    6) Hemadress: .........
    7) Mobilnummer: .........
    8) E-postadress ..........
    9) Månadsinkomst: .....................
    10) Yrke: ...........................
    11) Vilken webbplats gjorde du här om .....................
    Tack och hälsningar.
    E-post arabloanfirmserves@gmail.com

    SvaraRadera
  7. Hej, jag får mitt lån på 20 000 dollar från REMY FINK COMPANY EMIAL: REMY.CREDIT111@GMAIL.COM
    Behöver du ett brådskande lån inom 24 timmar? Jag heter Peter från USA: {remy.credit111@gmail. com} E-posta honom nu för ett snabblån E-post: REMY.CREDIT111@GMAIL.COM
    Gud välsigne dig, Herr REMY FINK

    SvaraRadera
  8. Behöver du ett lån till 2% ränta, vi erbjuder alla typer av lån, om du är intresserad av att få ett lån vänligen kontakta oss via e-post loanoffers842@gmail.com eller whatsap oss +393510651312

    SvaraRadera
  9. DU BEHÖVER LÅN Jag fick precis mitt lån på 200 000,00 kr från REMY.CREDIT Skicka e -post till dem nu för ditt lån (remy.credit111@gmil.com) whatsapp: +46769618757 de är de bästa, ge dem ett försök och vittna om att låneförbudet är mycket snabbt och säkert med interstat på 2% EMIAL: (remy.credit111@gmail.com) Behöver du ett brådskande lån inom 24 timmar? de har snabbt och enkelt lån till dig Jag heter karlsson från Stockholm Sverige är en ensamstående mamma är mycket nöjd nu med mina 2 barn REMY COMPAY är det bästa få ditt lån idag} Maila honom nu för ett snabblån Mail: remy.credit111@gmail.com Gud välsigne dig, herr REMY FINK....

    SvaraRadera
  10. Jag behöver ett brådskande lån kontakta oss via Whatsapp https://wa.me/+919654763221


    Behöver du ett brådskande lån för att betala av dina skulder eller ett aktielån för att förbättra din verksamhet? Har du blivit avvisad av banker och andra finansiella myndigheter? Behöver du ett lån konsolidering eller ett bolån? Leta inte längre, för vi är här för att lägga alla dina ekonomiska problem bakom oss. Kontakta oss via e-post: jurgenstefanfinancialservice@gmail.com jurgenstefanfinancialservice@outlook.com Whatsapp:+919654763221 Dessa är Jurgen Stefan Financial Service. Vi erbjuder lån till intresserade till en rimlig ränta på 3%. Intervallet är från €5 000,00. till €100 000 000,00.

    SvaraRadera
  11. Hej, letar du efter ett skuldsaneringslån, lån utan säkerhet, företagslån, hypotekslån, billån, studielån, personliga lån, riskkapital, etc! Jag är en privat långivare, jag ger lån till företag och privatpersoner med låga och rimliga räntor på 2%. Mejla till: christywalton355@gmail.com

    SvaraRadera
  12. LÅNEMÖJLIGHET
    Är du företagare, industriman, handlare eller någon annan person
    med ekonomiska problem. Du vill utöka din verksamhet, du vill starta ett företag, du har skulder att betala tillbaka, då är JAMES KELVIN LÅNEFÖRETAG svaret på dina frågor, Du har nu den enda personen som kan hjälpa dig. Det är den här mannen Mr. JAMES KELVIN., Vänligen kontakta honom via hans e-postadress: jameskelvine28@gmail.com och du kommer att vara helt nöjd

    SvaraRadera