torsdag 29 augusti 2013

28 augusti 2013: Vad Skottland bidragit med

Att skottar anses snåla, är en felaktig men vanlig uppfattning.
  Vad har då Skottland bidragit med?
  Jo, enligt en skotsk minister:
  - Golf, whisky and Robert Burns.
  För den som möjligen inte vet vem Robert Burns - född 1759, död - en kombination av reumatisk värk och flitigt inmundigande av den dryck han förknippas med - vid 1796 vid blott 37 års ålder - är, skall sägas att han är den som skrivit texten till Auld Land Syne, känd inte minst från filmen Dimmornas bro  med Vivian Leigh och Robert Taylor  (premiär 1940, fortfarande en av filmhistoriens främsta filmer).

Men de flesta kan - utan att veta det - också en annan dikt, från 1794, av Robert Burns, My love is like a red, red  rose, tolkad av Evert Taube:
  - Min älskling, du som en ros,
    en nyutsprungen, skär.
    Ja, som den ljuvaste musik,
    min älskade du är.

   Så underbar är du min kära,
   så vacker utan slut.
   Och älska dig, skal jag än,
   när havet sinat ut.

  När hela havet sinat ut,
  och bergen smälts till glöd,
  Ja, älska dig, det ska jag än.
  När jorden ligger död.

  Min älskling, du är som en ros,
  en nyutsprungen skön.
  Ja, som den ljuvaste musik,
  Min älskade du är!

Robert Burns (1794) i original:

O my Luve's like a red, red rose
That’s newly sprung in June;
O my Luve's like the melodie
That’s sweetly play'd in tune.

As fair art thou, my bonnie lass,
So deep in luve am I:
And I will luve thee still, my dear,
Till a’ the seas gang dry:

Till a’ the seas gang dry, my dear,
And the rocks melt wi’ the sun:
I will luve thee still, my dear,
While the sands o’ life shall run.

And fare thee well, my only Luve
And fare thee well, a while!
And I will come again, my Luve,
Tho’ it were ten thousand mile.

 - - -
Allt detta apropå  Golf, whisky, and Robert Burns.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar