tisdag 20 augusti 2013

19 augusti 2013: Nordostpassagen

En intressant - men också skrämmande - effekt av uppvärmningen av jorden finns i att det numera blivit aktuellt för många fler fraktfartyg att i resan från Europa till Kina-Japan ta Nordostpassagen i stället för runt Afrika och/eller via Suezkanalen.
  Enligt ett utmärkt reportage i SvD av Peter Alestig kan restiden Rotterdam-Dalian i Kina ta 35 dagar via Nordostpassagen mot 48 dagar via Suezkanalen. År 2009 var det 0 fartyg som valde Nordostpassagen, 2010 fyra, 2011 trettiosex, 2012 fyrtiosex och i år har hela 296 ansökningar att åkahela eller delar av passagen norr om Ryssland godkänts, under första halvåret gjordes 43 resor, alltså lika många som under hela 2012.
  Via Nordostpassagen kan stora fartyg passera. Likväl framstår färden som marginell om man vet att via Suezkanalen forskas 900.000.0000 ton per år mot beräknade 15.000 ton norr om Ryssland om tio år.
  En professor Michael Tjernström i Stockholm, meteorolog, säger att alla år sedan 2007 har det funnits mindre is än tidigare, nog så dramatiskt.
  Min slutsats?
  Bygg Norrbotniabanan - för det är via landvägen Rotterdam/Danmark/Sverige/Finland/Ryssland som de framtida stora transporterna till lands är möjliga.
  Haparandabanan är klar - utom en stor spårviddsväxel på finska sidan.
  Detta - Norrbotniabanan - måste näst utbyggnaden av Göteborgs hamn - vara Sveriges i särklass viktigaste infrastrukturinvestering, med enorma intäkter som möjlighet.

Fotnot.
Drömmen om att hitta en kortare transportväg mellan Europa och Asien var drivkraften bakom de stora arktiska expeditionerna i slutet av 1800-talet och början av 1900-talet.
  Den svensk-finske upptäcktsresanden Adolf Erik Nordenskiöld var den förste som tog sig från Atlanten till Stilla havet genom att segla norr om Ryssland.
  Det skedde 1878–1880 ombord på det ombyggda valfångstfartyget Vega.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar