söndag 25 augusti 2013

25 augusti 2013: Kanalens Dag i Åkersberga

Monica Kjellman, Bengt Svensson samt Täbygästerna
Anna och Jan-Åke Willumsen, fullmäktig även han
I dag var jag på Kanalens Dag i Åkersberga.
   Detta bör noga skiljas från Kanelbullens dag, en annan viktig händelse, som dock firas av våra magar först den 4 oktober.
  Det var fullt med promenerande, strosande, pratande, köpande, ackorderande människor och det var stånd av alla de slag, ridning, hembygdsföreningar, Länsmansgården, PRO och SPF, Folkets hus, karameller, spunnet socker, tingel och tangel och politik.
  Härligt!
  I fp-montern mötte jag landstingsledamoten Monica Kjellman och fick - eller snarast tubbades - att välja mellan tre goda förslag hur man skall förbättra för äldre. Jag får nog fråga Barbro Westerholm först, sade jag och lade till slut en boll för att man skulle se till att stödja anhöriga mer - men det var inte lätt, för rehabilitering som jag vet att Monica brinner för skapar både bättre fysik och mental uthållighet eller beredskap att vara kvar i sin - så att säga - hemliga miljö längre: Det är ju institutionsvård som kostar så mycket, här får man verkligen fundera över var kostnaderna uppstår, stimulerande och förebyggande vård är så oerhört mycket mer kostnadseffektivt än institutionsvård som också har den nackdelen att den som inte längre kan klara alla livets krav ofta förlorar mänskliga kontakter.
Monica Kjellman gjorde reklam - eller
sysslade mer med information
och upplysning - om behovet av
växelvård i kommunal regi för de äldre
  Monica vill jobba för att fler kommuner skall göra som Österåker - jag håller med. Senare i höst skall jag åka med ett par andra riksdagsledamöter och se på Åkersbergas strävanden.
  Så mötte jag förra fp-kommunalrådet Bengt Svensson - som efterträddes av Elisabeth Gunnars - och förrförrförra fp-kommunalrådet Ritva Elg, hon var Österåkersråd redan 1989-91, tiden går - nu gick hon verkligen bra igen också efter att ha fått bytt en del av det man går med, tänk vad sjukvården kan.
  Sedan såg jag föreningsordföranden Patrik Ferm, fullmäktigeledamoten Moa Bäckström, nämndledamöterna Örjan Franzén och Gunnar Widforss och många fler.

  Förbi kom också Täbyfolkpartiets vice ordförande Jan-Åke Willumsen med fru Anna, ja, det var verkligen många som både var där och ville prata politik.
  Formen är också bra: Man går förbli, ser vad som finns - och är man intresserad stannar man till.
  Dessutom var värmen mer än perfekt: Solen strålade och svetten lackade.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar