fredag 21 maj 2010

20 maj. Skattevindkraftskooperativdebatt


På Hotel Nordic Sea hade vindkraftskooperativa ägare med Jonas Jonsson i spetsen bjudit mig och Per Bolund (mp) till debatt om dels skattevillkoren för vindkraftskkoperativen (det jag kan), dels utbyggnaden av vindkraften (det är en annan fråga). Det blev en intensiv debatt - här ses Linda Magnusson, vindkraftskooperativens talesman, och Per Bolund - där till slut det inträffade att alla var överens om att uttagsskatt var motiverad (!) men att sättet att fastställa marknadspriset på vindkraftsproducerad el inte är oomstritt.
Alltså exakt den linje som jag och företrädarna för övriga Allianspartier intagit.
Bolund - och även Lars Johansson (s) i en debattartikel i Göteborgs-Posten (lib) - hävdade att de har en lösning på det här problemet. Pyttsan! Det är att lura alla väljare, kan jag berätta. Det är samma lösning som att kasta en sten i vattnet för att visa att den flyter. Man kräver nämligen en utredning som skall komma fram till hur uttagsskatten skall neutraliseras utan att tas bort och där man försiktigtvis inte anvisar någon väg för hur det skall ske! Bluff och båg!
Då är centerpartiets förslag intressantare - men måste prövas i det avseendet att man inte vet vilka skatteeffkter det kan få på andra områden. Att bedriva vindkraftproduktion - det var inte alla som gillade det - är nämligen näringsverksamhet när man säljer elektriciteten till det pris man själv bestämmer eller kommer överens om. För att man inte skall kunna sälja till grannen till underpris, och grannen med en annan anläggning till samma underpris till första grannen, finns uttagsbeskattning: Skattevillkoren skall vara lika för alla, ibland kallas det uttagsbeskattning, oftare handlar det när företag ger sina anställda stora förmåner förmånsbeskattning.
Alla tyckte det var rätt att kötthandlaren inte skulle ha gratis oxfilé!
Men Per Bolund - av Anders Borg härförleden kallad riksdagens störste "skattepopulist" (men om det är sant vet jag inte, kampen är hård om den titeln, jag deltar definitivt inte i kampen) - vill både äta kakan och ha den kvar. Uppriktigt sagt: Jag fick många frågor i sak, svarade efter förmåga, Per Bolund fick inga frågor om sina förslag för alla uppfattade den goda viljan hos honom men inte vad hans förslag innebär.
Kooperativ har enkelbeskattning, i motsats till aktiebolag där först vinsten beskattas, sedan utdelningen. Också kopperativ beskattas, men inte själva vinsten utan för att förebygga orimliga uttag som sker det på individnivå. Undantag finns förvisso, bostadsrättsföreningar är ju i grunden liknande kooperativ men låga bostadsavgifter förmånsbeskattas inte.
Nu är ju kooperativen ofta konsumentkooperativ, ringa kapitalinsatser behövs. Vindkraftskooperativ kräver ofta stora kapitalinsatser. Hur detta skall behandlas - centerpartiet vill, och jag håller gärna öpper för det och vill ta ställning till en helhet, jag ger inga löften nu, jag är ingen lovande politiker som Mona Sahlin, Lars Johansson eller Per Bolund - är en ny och intressant fråga, kanske kan ett kapitalavdrag införas för producentkooperativ - men det får återverkningar, jag lovar, för andra som vill komma i åtnjutande av samma möjligheter, det kan gälla bostäder, flygplan, kärnkraftreaktorer och vad ni vill:Uppfinningsrikedomen för att undgå att betala skatt är enorm, det har tagit mig åtta år i skatteutskottet att inse det men nu vet jag
.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar