måndag 13 maj 2013

13 maj 2013: Miljöpartiet, Förbifart Stockholm och Öresundsbron


Hur har miljöpartiet tänkt sig att denna skulle
finansieras om man inte fick ta upp lån under
byggtiden och som man därefter får betala ränta på?
Om miljöpartiet fått räkna på sitt sätt skulle vi aldrig
ha haft råd med Öresundsbron!
Miljöpartiet har låtit riksdagens utredningstjänst räkna på vad Förbifart Stockholm kostar - om hänsyn också tas till den tid lånen för byggnationen skall återbetalas inklusive räntor.
  Då stiger kostnaden från beräknade 28 miljarder kr till 44,7 miljarder.
  Det upprör miljöpartisterna.
  Det är ju tur att Öresundsbron - påbörjad 18 oktober 1995 och invigd 1 juli  2000 - redan är byggd, för med miljöpartiets sätt att räkna skulle vi aldrig ha haft råd med bron.
  Den kostade nämligen drygt 20 miljarder kronor i 1995 års priser innan den var färdig. Till det  kommer anslutningar på land för cirka 10 miljarder kr - och, tror det eller ej, Ciytunneln (järnvägen genom Malmö), som förutsätter Öresundsbron.
  Den kostade ytterligare 9,5 miljarder kr, räntor oräknade.
  Det blir mycket pengar tillsammans. Vi är, före räntor, uppe i nära 40 miljarder kr.
  Hur har vi råd med det? kan man fråga - fast vem ifrågasätter i dag bron?

 Hur betalades då Öresundsbron?
  Jo, med lån som togs upp under byggtiden och återbetalas senare.
  Det var stora statsgaranterade lån i Riksgälden (lika mycket på danska sidan, Nationalbanken), dessutom tillkom 1,4 miljarder kr i EU-finansiering, ja, en del tror att det inte är skattepengar men EU har inga andra pengar än våra gemensamma skattepengar.
  Alla lån skall sedan betalas tillbaka under decennier. Med broavgifter.
  Det finns en utmärkt genomgång på detta från 22 januari 2008 (i motsats till andra rapporter i Sveriges Radio, DN och Sydsvenskan där elände med finansieringen utmålats) där det framgår att broavgifterna gjort att betalningen är mindre riskfylld än man trodde från början och därför har såväl Riksgälden som Nationalbanken skrivit ned sina riskreserveringar med 100-tals miljoner kr.
  Statsbudgeten belastas nästan inte alls.

Hur skall då Förbifart Stockholm finansieras?
  Jo, betalningen sker genom upptagande av lån som sedan återbetalas i takt med att väg- och trängselavgifter/skatter medger återbetalning av investeringskostnaderna.

Hur finansieras då de av miljöpartisterna så hett eftetraktade järnvägar man nu föreslår
  Trycker man egna pengar? Eller ber skattebetalarna om lån? Eller via avgifter, banavgifter?
  Jag har i dagarna sett - i Norran (lib) - att miljöpartisterna prioriterar såväl Ostlänken som Norrbotniabanan, ja, trafiken genom Östergötland och höghastighetstågen Stockholm-Malmö diskuterar man inte ens i Norran, en tidning som utkommer i Skellefteå, vilket ligger utanför det spridningsområde där författarna Annika Lillimets och Stina Bergström (mp) vanligen talar sig varma för andra prioriteringar.
  Jo, med banavgifter!
  För det finns inga andra sätt att finansiera järnvägar om man inte vill att tågen skall köra gratis och allt gå via skattsedeln.
  Miljöpartisterna är vår tid största finansieringshycklare av stora trafikprojekt, visserligen i skarp konkurrens med sverigedemokraterna som inte heller vill att passagerare skall betala och motsätter sig också, åtminstone i Göteborg, trängselskatter som finansiering till alla de trafikprojekt partiet förespråkar.
 
För övrigt: Hur brukar vanliga hus, flerfamiljshus eller villor betalas?
  Jo, med lån - som sedan amorteras och man betalar ränta på lånen.

Finns det ingen ända på miljöpartiets opportunism?!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar