tisdag 7 maj 2013

7 maj 2013: Vem är Statsverket?


I går (6 maj)  hade Namn och Nytt-sidans redaktör Peter Ganneby i Dagens Nyheter vänligheten att hjälpa mig genom att ge utrymme åt detta inlägg:
"Vem är Statsverket?
Jag är i beråd – vad göra?
  Sedan över elva år har jag dagligen hängt på en galge i riksdagshuset, märkt Statsverket.
  Nu har jag köpt egen – rea på Ikea – och tänkte därför, precis som Aina Erlander 1985 efter den långe statsministerns död gjorde med Tages kvarlämnade blyertspennor, återlämna galgen till dess rättmätige ägare, alltså oss alla.
  Men vart vänder man sig?
  Statens blyertspenne- och galgavdelning?
  Tydligen existerar den inte längre.
  Och trots att jag gått igenom regeringens 290-sidiga interna telefonkatalog och funnit allt från kryptotekniker, rörpostansvariga, kontoadministratörer, uppdragsledare, processförvaltare och operativa driftkoordinatorer, finns inte ens en antydan om vart man skall vända sig om man vill återlämna en klädgalge märkt Statsverket.
  Skall jag knalla upp till statsministern Reinfeldt personligen? Är det säkert att jag blir insläppt om jag säger att anledningen är att jag vill lämna något som statsministern behöver varje dag när han skall klä av sig på jobbet?
  Jag behöver ett gott råd från NoN-läsekretsen.
  Galgen är i gott skick och håller säkert vid varsam användning ytterligare ett par decennier – innan den kan sändas i skick som ny till ett framtida Statens museum för Statsverkets galgar m.m.
Gunnar Andrén
Riksdagsman (fp)"

1 kommentar:

  1. Det hände sig i dag, den vackra dagen 9:e juni 2015 att jag köpte mig en skjorta för att ha på mig i morgon på vår fantastiska skolas studentavslutning där jag då bland annat, som lärare, ska se till att alla våra fina studenter får en riktigt bra och rolig studentavslutning. Gott och väl, jag gick och köpte mig lite kläder. Bland annat en skjorta med, som vanligt, en oräkneligt antal knappnålar i. I alla fall, efter att rensat skjortan från nålar så sträckte jag mig in garderoben efter en ledig galge. Till min förvåning så stod det tryckt "Statsverket" på galgen. På samma vis som med din galge. Min galge är ju dock av betydligt enklare snitt än din galge. Massproducerad som jag ser det. Skulle det möjligtvis kunna vara så att jag fått med mig denna galge hem från den tid jag gjorde militärtjänst? Jag vet ju i alla fall att jag inte fått med den från Regering, Riksdag eller något annat liknande. Frågan är, som du säger. Hur lämna tillbaka denna galge till Kunglig Majestät?

    SvaraRadera