söndag 19 maj 2013

19 maj 2013: Dagens Agenda

Det är möjligt att dagens Agenda i TV2 inte fick det normalt stora antal tittare - konkurrensen från TV4:s sändning av VM-finalen i ishockey måste ha varit övermäktig.
  Det inslag som var intressant var frågan om minskningen av antalet medlemmar i LO - nej, jag känner ingen skadeglädje. Det är bra med en stark fackföreningsrörelse, som tar sina medlemmars intressen på allvar, däremot är jag mer än kritisk mot LO-ledningens engagemang inom socialdemokratin, hur historiskt man än förklarar detta.
  Det är tur att folkpartiet står fritt från alla intresseorganisationer. Det är en styrka.
  LO-ordföranden Karl-Petter Thorwaldsson - från Växjö - har ju tidigare varit både SSU- och ABF-ordförande och försöker nog markera självständighet från socialdemokraterna. Men det går inte när personsambanden bara lyser motsatsen.
  Detta personsamband, alla tjänster och gentjänster. är numera en barlast för facklig verksamhet.
  Det borde LO-ledningen medge, att man inser det utgår jag ifrån.
  Jag missade möjligen något Agenda-inslag som - av vad jag såg - får tre stjärnor för dagen, och programledaren Kamilla Kvartoft helt godkänt trots att det inte var nervkittlande det som bjöds.
  Matavfallet? Tja, om vi skulle äta 70 kg/år mer av allsköns mat, då skulle vi må sämre.
  Så enkelt är det med den saken. Överflödets djävlighet får vi klara på andra sätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar