fredag 31 maj 2013

23 maj 2013: Besök i riksdagen

Ett av riksdagsledamöternas vanligaste uppgifter är att ta emot skolklasser. Jag vet inte hur många jag tagit emot, men det är många.
  I dag var det en klass från en stadsdel i Stockholm, en åtta, under ledning av Linda Edlund. Först gick vi på statsministerns frågestund och lyssnade under cirka 20 minuter - det var givande, tyckte alla - och d'ärpå vandrade vi under nära en timme runt i riksdagshuset, vi såg ut från gången under Stallbron, tittar på olika saker.
  Jag hoppas att det gav en bild av hur det är att vara politiker.
  Och mitt sista råd, utdelat i den fina riksdagsentrén i "Gamla riksdagshuset", var:
  - Om du är intresserad av samhällsutvecklingen, gå med i ett ungdomsförbund. Där träffar man alltid och garanterat andra samhällsintresserade ungdomar och man får vänner för livet.
  - Och tro inte på allt som skrivs om ungdomsförbunden. Fler var säkert med tidigare men de som är med gillar kampratskap och att diskutera.
  - Och fiffel? Nej, det är verkligen raka rör i de politiska ungdomsförbundet, ibland konkurrens om poster men det är alridg så som sker i TV4 och på andra ställen, att man röstas bort, inte får delta. Politiken är allti välkomnande. Den gör skillnad för många människor.
  - Sverige behöver duktiga människor, kunniga människor, engagerade människor, ideella människor, övertygade människor. Också i politiken.
  - Jag har aldrig, aldrig ånrat att jag gick med i FPU, numera LUF.www.luf.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar