lördag 18 maj 2013

17 maj 2013: Maria Arnholm i riksdagen


Maria Arnholm (fp) och Carina Adolfsson Elgestam (s):
Är det  en rättighet att ha barnomsorg i två kommuner?
Allra sista debatten för dagen handlar om önskemål om att barn som föräldrar har delad vårdnad om skall kunna gå i förskola i två kommuner, för att möjliggöra för föräldrarna att ha yrkesarbete i två kommuner.
  Är det rimligt? är min fråga.
  Jag tycker redan frågeställningen vittnar om att ansvaret för barnet är samhällets, inte föräldrarnas. Det tror jag är fel utgångspunkt.
  Så här svarade vår jämställdhetsminister Maria Arnholm:
"Herr talman!
Carina Adolfsson Elgestam (s) har frågat mig om jag avser att vidta åtgärder så att föräldrar med delad vårdnad har möjlighet till barnomsorg även om man inte bor i samma kommun.
  Carina Adolfsson Elgestam har också frågat mig om jag avser att vidta åtgärder så att arbetslinjen fungerar i vardagen för föräldrar med delad vårdnad.


Förskolan har en viktig roll, inte minst när det gäller att skapa möjligheter att förena föräldraskap och förvärvsarbete. För många föräldrar är förskolan en förutsättning för att kunna delta i arbetslivet.
  Förskolan är dock också till för barnets egen skull.
  Ibland uppkommer friktion mellan dessa aspekter på förskolans nytta, och då menar jag att det är viktigt att sätta barnens behov av förskola främst.

Enligt skollagen har varje barns hemkommun det grundläggande ansvaret för att erbjuda en plats i förskola.
  Men om det finns särskilda skäl ska ett barn också ha rätt till förskoleplats i en annan kommuns förskola.
  I de fallen ersätts den mottagande kommunen för sina kostnader.

Det här betyder dock inte att två kommuner är skyldiga att erbjuda ett barn som bor växelvis hos föräldrar i olika kommuner att växelvis gå i olika kommuners förskolor.
  Anledningen till detta är att en sådan skyldighet skulle kunna innebära att barns behov av trygghet och kontinuitet äventyras. I all verksamhet som regleras i skollagen ska barnets bästa vara utgångspunkten.
  Dagens regelverk utgår just därför från barnets perspektiv och behov.
  Regeringen har inte någon avsikt att göra ändringar i dessa bestämmelser."

Jag delar till exakt 100 procent Maria Arnholms åsikt.
  Med det tillägget att det ju skulle bli absurt när barnet når skolpliktsåldern om barn en vecka skulle gå i en skola i en kommun och en annan skola i en annan kommun.
  Någon ordning måste det vara så att barnens bästa sätts i centrum.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar