torsdag 11 juli 2013

11 juli 2013: Allvetare 5 (Nordin)

Så läser jag en Understreckare i SvD (11 juli) av Jonas Nordin om Petter Forsskål.
  Den är intressant, inte minst för oss som känner till Petter Forsskål (1732-1763), en av Linnés lärjungar.
  Men Nordin kan inte låta bli att racka ner, två gånger, på kunskaperna hos riksdagsledamöter.
  De flesta är där som jag: Om det mesta vet jag ingenting.
  Men något kan jag, någon erfarenhet har jag, något har jag läst.
  Min erfarenhet - efter många års kontakter som journalist och nu elva år i riksdagen med 10.000-tals människor - är att politiker är dels som människor är mest, dels mycket kunniga, inte om allt men om mycket och ibland med specialintressen.
  Nordin har faktiskt fel om han tror att riksdagsledamöter skulle vara av annan sort än sina väljare.
  Det är tvärtom:
  De är lika okunniga och lika dumma som sina väljare.
  Men på vissa områden - dock inte i Nordins omfattning - vet de något mer än de flesta andra.
  Som allvetare står liksom de övriga jag i dag skrivit om i en klass för sig.
  De kan inte låta bli att - utan att förstå det - beskriva sin egen okunnigt om allt det de inte vet men begär att vi andra skall förstå.
  Välkomna att försöka bli politiker!
  Och granskad som sådan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar