lördag 10 april 2010

10 april: Boströms barnkammar- och censurmotion

Förslag till riksdagsbeslut:
Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i motionen om reklamavbrott och andra avbrott i tv-program.

Motivering
Enligt radio- och tv-lagen får reklam i en tv-sändning endast sändas högst tolv minuter under en timme mellan hela klockslag. Den sammanlagda sändningstiden för annonser under ett dygn får dock inte överstiga 15 procent av sändningstiden. Därtill finns det flera möjligheter att avbryta program för reklam, olika väder- och nyhetssändningar eller dylikt.
Alla dessa avbrott i tv-program upplever många som besvärande för helhetsupplevelsen av programmet. Vanliga filmer blir dessutom med alla avbrott tröttande långa.
Jag menar att man borde se över reklamtiden.
Fem minuter per timma kan vara en riktlinje.
Samtidigt borde man se över möjligheterna att avbryta program.

Väckt av Thomas Boström den 28 september 2009

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar