Jag har åkt förbi ett antal städer: Göteborg (häromdagen), Uddevalla (dito), Trollhättan (dito), Malmö, Lund (förbifarten kom 1955), Halmstad, Kristianstad, Jönköping, Hudiksvall, Kalix (som visserligen inte är någon stad), Eskilstuna, Strängnäs, Gävle, Falun, ja, listan skulle kunna göras lång.
Men Stockholm har jag, som bor sex km norr om Stureplan sedan 1979, aldrig lyckats passera utanför:
Under ett par decennier stod jag still och åldrades på Norra Stationsgatan, sedan ett 10-15-tal år sedan kan man lättare passera via Eugeniatunneln på gränsen mellan Stockholm och Solna, 2-300 meter bortom Norra Stationsgatan.
Hindret är Mälaren.
Man kan i dag passera via Tosterödsbron i centrala Strängnäs, närmaste bro är sedan Essingeleden österut, därpå Västerbron, vidare den igenkorkade Centralbron hundratalet meter från riksdagshuset och slutligen det av vissa s.k. kulturpersonligheter, alla boende i centrala Stockholm, idolförklarade betongmonumentet Slussen.
Man kan också åka färja Botkyrka-Ekerö.
Därefter återstår bara alternativet broarna i S:t Petersburg.
Behövs då en förbifart över Mälaren till?
Mitt svar är ja.
Precis som t.ex. mp-riksdagsledamoten Karin Svensson Smith aldrig skulle komma på tanken att köra in i sin hemstad Lund förbi Domkyrkan på Bredgatan där, utan köra utanför staden, är det rimligt att t.ex. de 20.000 ryska lastbilar som årligen passerar Järfälla krog sex kilometer från Stureplan, passerar långt bort av miljöskäl, ja, det handlar om kanske 100.000 bilar - per dygn.
Nu tänker Mona Sahlin och Carin Jämtin låta sig passeras av en folkomröstning om saken.
Uppriktigt sagt: Om Carin Jämtin (s) hade tillräcklig självinsikt och lika mycket självförtoende, skulle hon satt ned foten, funderat på hur roligt det var för företrädaren Annika Billström (s) att bli över- och förbikörd av sin egen partiordförande, och sagt ifrån:
- Nej, detta är en politik som gör att att jag, med dåvarande statsministern Rikard Sandlers (s) ord, hellre ser att jag faller än att hela förtroendet för politisk tilltro förfaller.
söndag 25 april 2010
25 april: Förbifart Sahlin - och Jämtin
Etiketter:
förbifart Lund,
förbifart Sahlin,
förfall,
Jämtin,
Karin Svensson Smith,
Sandler
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar