lördag 24 april 2010

24 april: Lars Tobisson på Stocksunds bibliotek

Jag lyssnade på lördagen - ett arrangemang av Stocksundsbibliotekets Vänner som jag är medlem i sedan många år - till Lars Tobisson, ledande moderatpolitiken 1976-99, först sex år som partisekreterare, därpå nära arton år som partiets första vice ordförande, gruppledare i riksdagen och 1995-98 vikarierande partiledare. Han berättade om varför han skrivit sina memoarer och lite om politik han varit med om, "nära makten men ändå alltid utanför".
Det är alltid intressant att lyssna till ledande företrädare som varit med om mycket, kan mycket. Dit hör Tobisson, åren 1972-94 bosatt i Stocksund.
Det betyder inte att man delar åsikterna eller kanske ens beskrivningarna om vad som ägt rum.På en punkt håller jag emellertid med Tobisson, och det är att det gäller att gripa möjligheterna när de kommer. Man får sällan samma erbjudande två gånger, det gäller på nästan alla områden i livet.
Jag har väl inte tillhört Tobissons största beundrare, men alltid respekterat hans ideologi och sätt att leda, demokratiskt uppifrån skulle jag vilja säga, kanske inte riktigt min stil.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar