onsdag 7 april 2010

7 april 2010: Glesbygdsfientliga (mp) - och fp-programmet 10 år

Miljöpartiet vill ju gärna framställa sig mot miljövänligt i såväl stad som land. Men sanningen är att miljöpartiet är starkt glesbygdsfientligt och ett riktigt "Stureplansparti", långt mer än centerpartiet.
   Ledamoten i trafikutskottet Karin Svensson Smith (mp) är den mest extrema landsbygdsfientliga politikern - under sken av motsatsen.
  Hon drev 2005 tillsammans med socialdemokraterna, som gjorde motstånd så gott de förmådde, igenom den s.k. pumplagen som tvingar alla bensinstationer att tillhandahålla förnybara alternativ.
  "Syftet med pumplagens tillkomst var att komma bort från det totala oljeberoendet inom transportsektorn och gynna framkomsten av förnybara alternativ", skriver Svensson Smith (mp) själv (ST 8/4). Och så tillägger hon: "Eftersom miljöpartiet vill ha en levande landsbygd är de minsta mackarna undantagna från början. Emellertid finns det ett antal dispensmöjligheter från kravet på att tillhandahålla förnybart bränsle som om de avslås kan bidra till nedläggning av mackar. Miljöpartiet är därför öppet för en omprövning av lagen så att dispensmöjligheterna i glesbygden blir generösare."
  Alltså: Först en ordentlig förbudslag. När den så får effekt skall dispenser ges så att inte avfolkningen fortsätter. God dag yxskaft.
  Miljöpartiet är sig likt: Partiet tar inte ansvar för sin egen politik, jag har sagt det förr men upprepar det gärna: Partiet vill inte ha de resultat som uppstår av partiets egen politik.
  Partiet är riksdagens värsta hycklare.
  Partiet är starkast kring Stureplan: Se så framgångsrika vi är, kan man säga där.
  Oljeberoendet på landsbygden har totalt upphört.
  Vid Stureplan finns det en tunnelbaneuppgång, dit är det 100 meter.
  Var finns den i Sveg?
- - - -

Det är för övrigt just i dag 10 år sedan som folkpartiets program Bo var Du vill antogs, vid ett partiråd i Gävle. Jag publicerar det här för att kontrastera mot miljöpartiets tokiga Stockholmsperspektiv:
"Gävle-programmet om regionalpolitiken i Sverige"

Folkpartiets regionalpolitiska program, antaget av folkpartiets partiråd i Gävle den 7 april 2000
  1. Ny, bättre regionalpolitik
  2. Fler beslut närmare människorna  
  3. Grundläggande samhällsservice en rättighet.
  4. Tiotusentals nya företag räddar avfolkningsbygderna 
  5. Nya ekonomiska prioriteringar
  6. Fritt fram för byskolor och glesbygdsdagis
  7. Bra statlig service över hela landet
  8. Privatiserade verksamheter kan också förmås ta regionala hänsyn
  9. Bättre vägar är nödvändiga för en levande landsbygd
10. Erkänn bilen som en nödvändighet i glesbygden
11. Turismen bör främjas
12. Levande landsbygd kräver att jordbruk kan överleva
13. Kust- och Vänersjöfarten bör främjas.
14. Motverka bostadsbrist i tillväxtområden

1. Ny, bättre regionalpolitik
Det är en liberal utgångspunkt att människor ska kunna bo där de själva vill och ha möjlighet att leva ett bra liv där.
  Om resurserna inom regionalpolitiken användes bättre skulle den utgångspunkten bli en realitet för fler.
  Det skulle ge en mer levande landsbygd och många expansiva småorter.
  Den nya, bättre regionalpolitik som skisseras i detta program överger de selektiva företagsstöden och satsar istället på generella åtgärder som bättre infrastruktur, bättre småföretagarklimat och särskilda åtgärder för att främja kunskaps- och tjänstesektorn.
2. Fler beslut närmare människorna
Mer lokalt beslutsfattande är en nyckelfaktor för att åstadkomma lokal mobilisering. Det gäller inte minst makten över regionalpolitiken.
  Den kommunala självstyrelsen bör ges ett starkare skydd i grundlagen.
  Medborgarnas inflytande på den regionala nivån bör stärkas genom nya direktvalda regionfullmäktige.
  De skall ersätta landstingen och dessutom överta betydande delar av länsstyrelsernas och andra statliga organs uppgifter. Beslut om t. ex. strandskydd och snöskoterleder bör fattas på den regionala nivån.
  Regionerna bör också ha makten över de medel som kommer från EU:s strukturfonder.
3. Grundläggande samhällsservice en rättighet
Rätten till grundläggande samhällsservice till rimliga kostnader oavsett bostadsort, är en del av den generella välfärdspolitiken och bör slås fast i lag.
  En effektiv kommunal skatteutjämning ger jämte statliga insatser möjligheter att säkra dessa rättigheter. Inte minst läkarförsörjningen i glesbygd behöver förbättras genom ny grepp.
  Ett sådant som bör prövas är avskrivning av studieskulder för personer som förbinder sig att arbeta en tid i glesbygden.
4. Tiotusentals nya företag räddar avfolkningsbygderna
Det är en våg av nyföretagande och expansion av befintliga företag som kan ge skogslänen och andra avfolkningsbygder det lyft de behöver
  Det kräver ett bättre företagsklimat med mindre krångel, lägre arbetsgivaravgifter, större möjligheter att få fram riskkapital genom avskaffad dubbelbeskattning och mycket annat.
  F-skattsedel åt alla och förenklade regelverk underlättar även kombinationsföretagande.
  Möjligheterna att kvitta förluster mot vinster i olika förvärvskällor bör bli större än idag.
5. Nya ekonomiska prioriteringar
Den regionalpolitik vi förordar innebär en ny prioritering av statens ekonomiska satsningar.
  Vi vill dra ner på den selektiva politiken, som huvudsakligen flyttar arbetsplatser från en ort till en annan med statliga bidrag.
  I stället vill vi satsa på högre väganslag, bättre villkor för turismen, sänkt arbetsgivaravgift i hela landet, fortsatt utveckling av de så kallade regionala högskolorna, statliga garantier för att säkra goda IT-kommunikationer också i glesbygd, åtgärder för att säkra ett basutbud av service i hela landet etcetera.
  Utbyggnaden av bredband bör huvudsakligen skötas av det privata näringslivet.
6. Fritt fram för byskolor och glesbygdsdagis
Att kunna behålla skolan är, jämte butiken, ofta en nyckelfaktor när det gäller att hålla en bygd levande och med framtidstro.
  Föräldrar, som vill starta daghem och skolor i glesbygd, ska ges en starkare ställning gentemot kommunerna - de ska ha rätt till samma stöd per elev som andra daghem och skolor i kommunen, vilket inte gäller idag då kommunerna har rätt att säga nej till enskilda dagis och skolor som inte passar i den kommunala planeringen.
7. Bra statlig service över hela landet
Statliga verksamheter med breda medborgarkontakter ska finnas lätt tillgängliga över hela landet.
  Det gäller sådant som polis, skattemyndigheter, försäkringskassor och tingsrätter. Folkpartiet motsätter sig exempelvis nedläggning av fler små tingsrätter.
8. Privatiserade verksamheter kan också förmås ta regionala hänsyn
I verksamheter som säljs ut av staten eller kräver statlig koncession i någon form ska en skyldighet kunna ingå i sälj-eller koncessionsvillkoren att inom ramen för den ordinarie verksamheten och avgifterna finansiera service i hela Sverige.
9. Bättre vägar är nödvändiga för en levande landsbygd
Sverige behöver en rejäl satsning på bättre vägar.
  Tjälskadade, sönderkörda, krokiga, överbelastade, dåligt underhållna vägar hotar den regionala rättvisan.    
  Inte minst anslagen för vägunderhåll måste höjas.
10. Erkänn bilen som en nödvändighet i glesbygden
Reseavdraget anpassas efter kostnadsutvecklingen.
  Transport till och från barntillsyn inräknas i sträckan för reseavdrag. Systemet för bensinbeskattning bör ändras så att höjningar av världsmarknadspriset inte automatiskt slår igenom i form av högre bensinskatt.        
  Användning av alternativa drivmedel ska premieras.
11. Turismen bör främjas
Sverige borde kunna ha en lika stor turistsektor som Finland, Norge och Danmark.
  De möjligheter som finns inom EU:s regelverk att sänka momssatserna på olika delar av turismen bör utnyttjas.
12. Levande landsbygd kräver att jordbruk kan överleva
EU:s jordbrukspolitik bör avregleras och förändras så produktionsstödet ersätts av ett mindre omfattande stöd som syftar till att bevara den biologiska mångfalden, kulturlandskapet med regionalpolitiska hänsyn.
  Ett effektivt och hållbart skogsbruk ska stödjas.
13. Kust- och Vänersjöfarten bör främjas.
För vissa delar av landet är kust- och Vänersjöfarten av stor regionalpolitisk betydelse.
  Den kan främjas genom en annorlunda kommunal hamnpolitik och en annan avgiftssättning.
  Gotland bör ges likvärdiga förutsättningar som alla andra regioner.
14. Motverka bostadsbrist i tillväxtområden
Bostadsbristen i Stockholm och andra tillväxtområden håller på att bli ett starkt hinder för människor att välja var de vill bo.
  Hinder för bostadsbyggande ska undanröjas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar