fredag 23 april 2010

23 april: Uppe före tuppen

0445 - det är klockslaget som klockan och telefonen ringer. Tåget gå 05.07 - men från First Hotell G är det bara tre minuter till tåget.
Jag skall vara på EU-nämnd 09.30, där väntar en tre timmar lång session, i huvudsak är det den skicklige kabinettssekreteraren Frank Belfrage som för ordet, sista timmen tillkommer försvarsministern Sten Tolgfors.
Det förekommer mycket hemliga handlingar på EU-nämnden, kanske är de mer hemligstämplade än innehållet förtjänar. Man märker skillnaden mellan vad Sverige brukar hemlighålla och vad många andra EU-nationer anser vara viktigt att hålla hemligt. Grävande journalister skulle bli besvikna.
Jag ställer dock en fråga. Det gäller extraärendet Afrikanska Unionens önskan att vi i Europeiska Unionen inte skall tillåta de enligt AU illegala makthavarna på Madagaskar, denna jätteö, resa till Europa.
Nog är det konstigt att så många länder i AU vill brännmärka ett annat medlemsland, när de själva kommit till makten på samma sätt. Tala om att kasta sten i glashus.
- - -
Just som jag säger detta ser jag att TT rapporterar att luftrummet runt Island, dit EU-nämnden skall resa snart, har stängts, dels att president Mugabe i Zimbabwe har tagit emot Irans president Afshinannejad i Harare, f.d. Salisbury - jag har varit där.
Vilka möten! Samma demokratiska syn, dvs makten går före moral, etik och rätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar