onsdag 21 april 2010

18 april: Cedergrenska fonden

Jan Falk fotograferar i Tornet - bakom finns Viveca Ohlén , framför Lennart Waldenström.
Bilden till höger: Ulla Assarsson Eklöw läser upp fondens motivering för att ge 2010 års Hederspris till Karin Löfdahl.
Jag är sedan 1996 med i en liten fond som varje år delar ut stipendier till förtjänta Stocksundsbor. I år var det Karin Löfdahl, översättare av Nobelpris-tagaren Hertha Müller som fick Heders-stipen-diet.
Det sker i Ceder-grenska tornet i Stocksund, den 21.a dagen i april - fast i år den 18:e. Det är brunch - som alla får betala själva - och till slut så kommer familjen Cedergrens ovanifrån på årlig inspektion av sitt torn. En del tycker sig i Jägmästaren känna igen mig i detta skådespel som heter Ett himla liv ... - men det kan jag inte tänka mig: Jägmästaren har ju hunnit bli 161 år, alltså 97 år mer än jag själv. Nåja, roligt är det - mågen Thimgren, som en del tycker liknar domaren Dag Eckerberg, gisslade i år Ooms pinne och självaste folkpartiet som har föreslagit en minneslund - kunde man inte nöjt sig med en minnesstund? - för avlidna djur just i Cedergrenska parken - det tycker jag inte. Det spelas och äts och är trevligt. Johan Paulsson heter krögaren och Ulla Assarsson-Eklöw är ordförande i Fonden och leder suveränt det hela. Det enda är väl att hon som gammal rektor vill beskriva hur allt skall gå till. deet gör det inte men blir bra i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar