onsdag 16 juni 2010

15 juni: Utskott och debatt

Daen börjar med s.k. förmöte i finansutskottet där vi diskuterar utformningen av finansutskottets betänkande över 15 april-budgeten. Jag har varit med i högsta grad och skrivit till - mer än om - den inledande delen: Grekandskrisen hade ju inte inträffat när regeringens proposition till riksdagen kom och jag menar - jag känner mig som en buse, allt annat än lovande - att försiktighet är påkallad trots mycket goda siffror och beröm för Sverige.
Säkerhetsmarginaler behövs i denna internationella turbulens, här visar vi att vi inte litar på någon sedelpress.
Också samordningen av den ekonomiska politiken i Europa diskuteras.

Det är lite omvända världen: jag menar fortfarande att euro-medlemskap vore ett styrkebälte men samtidigt är jag skeptisk till långtgående samarbetsintentioner vad gäller information etcetera när det gäller de nationella parlamentens styrande och beslutande makt över budgeten och de nationella ekonomierna.
Jag tycker att socialdemokraternas nej alltför mycket präglas av "vi skall vara emot" medan man i själva verket är mer på den linje jag företräder.
EU-kommissionen bör inte få ökad ekonomisk makt över de nationella ekonomierna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar