fredag 18 juni 2010

18 juni: Vad jag tycker om skärgården

Skåne är fint, Småland är fint, Halland är fint, Göteborg är fint, ja, från Ystad till Haparanda är det fint. Men en sak är nästan lite finare, den börjar vid Nybrokajen i Stockholm, i Kapellskär eller Nynäshamn eller var man startar: Stockholms skärgård.
Vissa saker, har jag i andra sammanhang skrivit, det skall upplevas.
Dit hör Stockholm Archipelago.

Folkpartiet i Stockholms län satsar hårt på den fasta befolkningen och trafiken och företagandet i skärgården denna sommar. Jag har inför denna kampanj, som startar 21-24 juni (start vid Skeppsbron 21 juni kl 10), skrivit en liten text som publicerats i en fp-tidning. Kanske fler vill läsa - håll till godo:

Riksdagsman Gunnar Andrén:
I Skärgården – där vill jag vara!

"Sommar och sol – det är så de flesta av oss tänker på Skärgården.
Eller kanske på mästerregissören Olle Hellbloms TV-serie från 1960-talet om Tjorven och Malin på Saltkråkan som väl de flesta blev förälskade i någon gång – just den Malin (Louise Edlind Friberg) som jag ett år hade den stora glädjen och äran att vara riksdagsledamot (fp) tillsammans med.
Stockholms skärgård är fantastisk.
Vaxholm och Dalarö. Söderarm, Sundskär (bekant under Gösta Bohmans tid), Grisslehamn, Möja, Yxlan eller Landsort.
I Roslagens famn. Maj på Malö, Vackra Maj.
Albert Engström, Evert Taube. Eller August Strindberg.
Öppet landskap, öppet vatten, kobbar och skär.

s/s Blidösund.
Ja, om just nästa år 100-årsjubilerade Blidösund har jag och Barbro Westerholm (fp) i flera år skrivit riksdagsmotioner om att denna skönhet, vårt kanske främsta traditionsfartyg - som tillsammans med alla andra vita Waxholmsbåtar (som inte ligger på havets botten eller skattat åt förgängelsen av andra skäl) spelar en så viktig roll för bilden av Stockholms skärgård, inte minst från turistiska utgångspunkter - åter skall tillåtas gå i ytterskärgården.

Skall jag erkänna en sak? Jag bryr mig inte ett dugg om det så sker på dispens eller blir permanent, bara det sker! Jag gillar EU – men på den här punkten vill jag att Sjöfartsverket skall köra över EU så vattnet kan spruta runt fören på s/s Blidösund.
Tänk om vi kunde lyckas med det under 100-årsjubileumsåret!

Men skärgården är inte bara sommar och sol. Inte ens valåret 2010.
Skärgården är även bofasta, företag, service, skolor och transporter.
Ty det konstiga är att för dem som bor i skärgården hela året förekommer även snö och is, ja, stormar och vinter vartenda år.
Människor som bor på någon av skärgårdens många tusentals öar året runt har vi andra mycket att tacka för – men de behöver goda kommunikationer till sjöss, till lands, genom luften och på andra sätt, allt från varmbonade moderna hus till bredband – och snabb sjukvård när det behövs.

Det skall vi se till att de kan få, ty vi har alla nytta av en levande skärgård året runt.
Det är det vår liberala skärgårdspolitik handlar om.
Plus hela miljön – områden fredade från oss människor så att fisk, fåglar och andra djur kan leva där som om storstaden inte funnes.

Till sist fyra namn att lägga på minnet:
Britta Gunnarsson, Blidö – nu 80, vår första riktiga, riktiga skärgårdsriksdagsledamot (fp). Henne gillar jag!
Lennart Rydberg – Ångbåtskännaren och traditionsfartygsbevararen framför andra, som också varit både FPU-are och borgarråd på nästan alla rotlar. Dito.
Och så Anna SteeleKarlström, Tyresö, och Lennart Rohdin, Gräddö, Norrtälje – som vi så gärna vill ha som äkta Skärgårdskommunrepresentanter i riksdagen efter den 19 september 2010.
OUiiiiiiiiiiiiii! Tut, tut!
Nu kommer folkpartiet!
Gunnar Andrén
Stocksund

18 juni 2010

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar