tisdag 22 juni 2010

20 juni: Våra kvällstidningar - och DN

Att det varit bröllopstider i - som det brukar heta - dagarna sju ger kvällstidningarna klart besked om. Det har varit den ena bilagan efter det andra reportaget och vad som hänt i världen i övrigt har det knappast ens funnit plats för.
Det gäller här att skilja på underhållning och annan journalistik.
Jag är absolut inte emot underhållning men det skall klart framgå vad som är vad.
Köpte jag själv någon kvällstidning?
Ja, precis som den 20 juni 1976 köpte jag Expressen, denna gång kostade den 11 kr, jag minns inte vad den kostade förra gången, men jag minns upplagan, 995.000 exemplar sålde Expressen den gången berättade dåvarande chefen Åke Ahrsjö för mig, hur mycket det blir denna gång lär väl vi får veta snart, 2,9 miljoner tittade på TV sägs det.
Men så är det ju det här med vad som är politiskt korrekt eller inte. Dagens Nyheters kulturavdelning har ju klargjort att denna typ av underhållningsjournalistik som vi nu sett inte är acceptabel, att folk blir trötta på den, att det inte är något som borde förekomma.
Mot den bakgrunden blir åtminstone jag en smula konfunderad när just Dagens Nyheter denna dag presenterar en Bröllopsbilaga på 36 sidor som man får med tidningen, jo, 36 sidor.
Alltås. Ibland måste man nypa sig i armen. Vad rätt de tänkt, fast det blev fel, skulle man väl med en vågad travest på Esias Tegnér, om han är känd på DN:s kulturavdelningen, kunna säga.

Nu vill DN att jag skall betala extra för en korsordstidning som tidningen skall ge ut.
Det tänker jag inte göra.

Däremot skall jag varje dag framöver titta i DN.Kultur efter den artikel som rimligen måste komma om kommersialismens helvete när förstörelsejournalstik tydligen gå att ta betalt för medan kulturen - som också enligt min mening är mycket, mycket viktig för varje lands framtid och mångsidiga tänkande - får allt svårare att hävda sitt ekonomiska bidrag till den goda journalistiken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar