onsdag 30 juni 2010

29 juni: Papperskorgar i Landskrona


Jag skall göra studiebesök i Landskrona och tar tåget dit. Fungerar utmärkt, äter sallad och SJ:s korv stroganoff på tåget.
Väl framme i Landskrona möts jag av Torkild Strandberg på varenda papperskorg vid stationen.
Hur detta skall tolkas vet jag inte men det är en väldigt synlig reklam.
Jag gillar dessutom budskapet:
Mycket gjort.
Mer att göra.
Folkpartiet.
www.torkild.se
Jag hinner träffa en välkänd företagare, Thor Olsson, chef för tryckeriföretaget Parajett i Landskrona. Nu har man ungefär 130 anställda, en storföretag helt enkelt.
Jag minns att företaget gjorde blanketter förr - nu inte en krona i intäkter därifrån, man skriver ut sina blanketter själv från internet.
Ett par stora kunder har försvunnit, då var det svåra tider för företaget, överlevnaden kunde inte ens vara säker.
Men nu verkar det hoppfullt och Parajett har nyanställt ett 20-tal medarbetare under senaste året.
Vad som bör göras för att säkra fortlevnaden?
Sänk arbetsgivareavgiften, får jag till svar.
Jag är inte överraskad - och förstår att Thor Olsson inte anlagt det finanspolitiska betraktelsesättet.
På hemvägen är det så varmt att rälsen tydligen kröker sig. Det gör att tåget redan vid starten i Lund är 57 minuter försenat och att SJ noterar att tåget är framme i Stockholm 1 timme och 20 minuter efter planerad ankomst.
Ibland är det för kallt, som i vintras, nu är det för varmt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar