torsdag 24 juni 2010

24 juni: Ett stort grattis till Karin Pilsäter


I dag fyller Karin Pilsäter, den tjänstlediga ekonomichefen i Studieförbundet Vuxenskolan, ja, tro det eller ej, 50 år.

Ett stort, stort grattis till Karin!
Jag har visserligen inte känt Karin mer än under drygt 20 år, men under den korta tiden har hon hunnit med mycket:
Under 19 år har hon varit riksdagsledamot (fp),
nästan lika lång tid har hon suttit i folkpartiets partistyrelse,
hon har suttit i fler arbetsgrupper och styrelser i folkpartiets länsförbund än det går att hålla reda på.
Tre barn har Karin som numera är hemmahörig i Tullinge i Botkyrka kommun därtill hunnit fostra, hon har företrätt folkpartiet på ett mycket bra sätt genom åren och att hon nu är statssekreterare på ett område där jag själv aldrig skulle våga sätta min fot - inom utbildningsdepartementet - visar bara på bredden i hennes kunskaper.
Nu när vi diskuterar RUT-avdrag etcetera tycker jag att det kan vara på sin plats att säga att det var Karin Pilsäter, under den tid hon satt i skatteutskottet och såg både vådan av höga marginalskatter och bristande jämlikhet och ansvarstagande i hemmen, som hon - för ungefär sexton år sedan - i motioner och rapporter lanserade förslag som skulle just eliminera svartarbete inom hemsektorn, underlätta för ökad jämställdhet och inte minst kraftigt öka kvinnors möjlighet att kombinera barn med förvärvsarbete: Det kallades då checkar som man skulle kunna använda, men hade just de syften som RUT-avdraget tillgodoser för att stärka främst kvinnors möjligheter att vara kvar på arbetsmarknaden och göra sig så ekonomiskt självständiga det någonsin är möjligt..
RUT-avdraget borde kallas Karin-bidraget till ökad jämställhet i Sverige.
I dag är Karin Pilsäter bortrest med döttrar, någonstans i världen.
Men många tror jag vill förena sig med mig, i denna hyllning till Karin, 50:
Hurra,
hurra,
hurra

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar