fredag 23 juli 2010

23 juli: Tillbaka från Burma

Dagen börjar tidigt: Jag har lovat att hämta min lillasyster Ulla och hennes dotter på Arlanda vid 06.40-tiden då de kommer hem efter 14 dagars resa i Burma.
Ett ovanligt resmål - men säkert intressant. Från Rangoon - där jag faktiskt själv varit för många år sedan - till Arlanda.
Min lillasyster är synnerligen berest och har sett fler länder än i de flesta i Afrika och Asien, allt från Indien och Kina till alla de forna Sovjetiska delrepubliker som heter något på -stan. Plus förstås sådana länder som Mocambique - världens vackraste land enligt min mening -, Zimbabwe, Guinea Bissau (där hon var svensk charge d´affarie) och Zambia, ja, det är några länder hon bott i.
Vad gäller Burma finns där samma militärdiktatur då som när jag var där för ungefär 25-30 år sedan, kan jag berätta. Förskräckligt.
För folkpartiets del är det numera åter Nina Lundström från Sundbyberg som bevakar landets utveckling - om man kan nyttja det epitetet på ett land som gått bakåt demokratiskt sedan 1962.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar