Biståndsminister Gunilla Carlsson klipper, övervakad av dagens moderator redaktör Rolf Nilsson, Redareföreningen, det blågula invigningsbandet på detta Östersjöseminarium.'
Jag börjar dagen - efter överläggningen med Gotlands kommun vid 8-tiden - hos Svenska Redareföreningen, som sedan flera år hyr en lokal mycket centralt belägen. Invigningen av årets debatter, som har Det rena Östersjön som tema, skall hållas av biståndsminister Gunilla Carlsson (m). Medarrangör är också föreningen Sveriges hamnar.
Fokus är på utsläpp av förorenat eller använt vatten - svartvatten kallas det på fackspråk - i hela Östersjön, samma problem, fast med andra verkningar, som oljeutsläppsproblemet.
Statsrådet berättar att hon först när hon förberett sig insett vidden av detta miljöproblem, som nu hanteras av Helcom, vars mål är förbjuda utsläpp av allt använt vatten från Kemi till Skagen, alltså hela Östersjön och lite till. Inledningstalar gör också Håkan Friberg, Redareföreningens verkställande direktör, samt Mikael Castanius, Svenska Hamnar.
IMO - International Maritim Organization - väntas senare under 2010 besluta om Helcoms utsläppsrekommendation, på nationell nivå - Sverige, inte Ryssland - diskuteras totalförbud för alla usläpp av alla fartyg.
Helcom är en samarbetsorganisation mellan länder och parter som avser att hitta metoder för att minska utsläppen i haven.
Då uppstår frågan: Hur skall mottagningsanläggningar för svartvatten vara konstruerade? Var skall de finnas? Vem skall betala?
Rolf P Nilsson, Gunilla Carlsson och Håkan Friberg på scen vid Redareföreningens seminarium - mer kan också läsas i sakfrågan på www.balticseaposition.com
Det där sista kan synas enkelt, men då har man inte satt sig in i frågan. Ty det är och kommer alltjämt att bli billigare att släppa ut svartvatten direkt i havet jämfört med att betala för det.
Moderator är redaktör Rolf P Nilsson, alltid närvarande chefredaktör för sin tidning - Shipgaz, fartygstidningen, när det gäller rederier.
EU-kommissionens företrädare i Sverige Pierre Schellekens talar först om situationen på förhandlingsområdet. Inte hopplöst, men kanske inte förhandlingarna länderna emellan har det fokus som man önskar, är min slutsats. Den kan nog delas av andra.
Havsambassadören Gabriella Lindholm, under Sveriges EU-ordförandeskap president i Helcom, beskriver samma förhandlingsläge utifrån främst Sveriges synvinkel.
I publiken fanns bland andra kommunalrådet Leif Stenquist (fp), Nynäshamn - lätt tunnhårig - samt ordföranden i Svenska Passagerarfartygsföreningen Jan Kårström, chef för Vikinglinjen och f.d. brottare i världsklass med två OS-starter på meritlistan, ja, det var på den tiden när ryssar och andra öststatsländer var kemiskt rena från varje form av preparat som kunde upptäckas som doping ...
Peter Westman, Världsnaturfonden, talade från ett helt annat perspektiv: miljöns, miljöförstöringen. Det har stora fördelen att inga ekonomiska restriktioner finns, så är det ju inte i den bästa av världar och där andra skall betala.
Till slut en företrädare för rederinäringen, Michael Ungerer, versktällande direktör i passagerarfartygsföretaget Aida Cruises. Han har i sin tur det motsatta perspektivet: Hur klarar vi detta tekniskt och ekonomiskt.
Vem tillhör denna sko? Där det talas om Skolan? Börja i skolan?
Jo, det är . ja, se nedan!
Helt rätt - det är Stena-chefen som - självfallet utan minsta avsikt - satt på sig finskorna när han går på seminarium om svartvatten i Visby. Och visst är det rätt i en mängd avseenden: Det är i skolan vi måste börja, kanske också när det gäller att öka insikten om både rederinäringens betydelse för Sverige som nation och samtidigt att Sverige är en viktig sjöfararnation, ingen har uttryckt det bättre än Falstaff Fakir:
Vatten är ett farligt gift,
vilket omger Visby stift.
Det talas åtskilligt om Östersjöstrategin men problemet är uppenbart uppslutningen. Motsättningen mellan den ökade passagerarfartygsmängden - bara under 2009 fraktades 29 miljoner passagerare i Östersjön på svenska kölar - och målsättningen att kraftigt öka skyddet för Östersjön, vars vatten nu leder av alla usläpp som förekommer.
En bra diskussion i ett mycket angeläget ärende.
Därpå följer lunch - tyvärr hinner jag inte deltaga i den.
Men annars är det verkligen goda möjligheter att äta "gratis" i detta Visby - jag undrar om verkligen den berömde (men kontroversielle) Nobelpristagaren i ekonomi från Chicago Milton Friedman hade rätt när han sade att "det finns inget som heter en fri lunch" - kom han verkligen någnsin till Visby?
Håkan Friberg och Per A Sjöberger, redareföreningnens portalfigurer
söndag 11 juli 2010
6 juli: En nollvision hos Redareföreningen
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar