söndag 11 juli 2010

7 juli: Frukost i Rute vid dess stenungsbageri

Tidig morgon - grön Volkswagen påträffad på Gotland

Denna morgon åker vi till norra delen av Gotland - och jag badar i Tingstäde träsk, en god badsjö.

Efter två dagar utan dusch är väl sanningen bister: Det är jag som blir renare än sjön jag badar i, jag försöker annars leva tvärtom, att söka låta bli att smutsa ner sjöarna, avloppsvatten hemma renas - i alla fall betalar jag häftigt för att så skall ske.

Efter gårdagens anförande av Jan Björklund och ett antal debatter känns det skönt att kunna resa med bil - fast jag har cykel med, den används dock bara i Visby - utanför stadens ljud och liv. Debatter i all ära men naturens tystnad är inget dåligt alternativ.

Så passerar vi både Tingstäde och Lärbro med dess unika gravplats, döda judiska människor ligger där sida vid sida med polacker, ryssar och kanske fler nationaliteter i spåren av andra världskriget då Sveriges största militära sjukhus låg just i Lärbro - där finns nu ett museum under uppbyggnad som jag gärna vill rekommendera, jag var där häromåret - och kommer till Rute.

Vad gör man i Rute?
Jo, som tur är finns där Rutes äkta stenungsbageri och för en överkomlig summa får man färskt bröd, lite marmelad och kaffe till.

Vi är inte ensamma om att denna stekheta dag kommit på samma briljanta förmiddagsidé: Det är fullt på den inte alltför stora p-platsen och Rue Stenungsbageri är en arbetsplats som tar in massor med pengar och kan anställa fler unga, särskilt kvinnor, än något annat företag i trakten.

Gott och härligt, lite för varmt, skall sägas.

Det är skönt att sikta på bad efteråt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar